artikel

Hoe je plezier koppelt aan effectiviteit

Geen categorie

Laten we eens opnieuw beginnen. Wat is eigenlijk het doel van een arboproject? Een expert zou zeggen: het oplossen van gemeten problemen. Een geluksprofessor zou zeggen: zorgen voor vitaliteit en bevlogenheid. Niets op tegen. Of wel? Een veranderaar zou zeggen: zullen we de mensen eens vragen wat ze willen?

 

Stelling:

Een MTO moet niet worden opgebouwd uit de bestaande vragenlijsten maar de vragenlijsten moeten worden opgebouwd op basis van wensen en ambities van het bedrijf zelf. Wie heeft ervaringen met de voor- en nadelen hiervan?

 

Wat moet je vragen? En aan wie?

Een veranderkundig arbobeleid steunt niet op externe verplichtingen maar op wat de mensen zelf willen. Hoe doe je dat? Zomaar gaan interviewen heeft geen zin. De toverwoorden zijn netwerkmanagement en verwachtingsmanagement. Elk bedrijf heeft cijfers over arbo of verzuim.

 

En altijd zijn er afdelingen die opvallen door problemen of successen. Maak eens een interviewronde langs de managers met successen. Hoe hebben ze die bereikt? En wat waren de voordelen die ze met hun successen hebben bereikt? Jammer genoeg leidt dit alleen tot benchmarketing. Dat is niet genoeg.

 

Bezoek daarom ook eens de middengroep en stel daar wat persoonlijke vragen: hoe loopt het, wat zijn uw ambities voor volgend jaar, hoe wilt u die bereiken en wat kan arbozorg daarbij betekenen? En de belangrijkste vragen: wat zouden de voordelen zijn als uw ambities werkelijkheid worden en welke middelen ziet u zelf of heeft u nodig om dat te bereiken?

 

Stelling:

Een arbocoordinator moet geen verteller zijn maar een luisteraar.

Heeft u goede of slechte ervaringen met vertellen of luisteren?

 

Graag horen we uw mening.

 

Auteurs: Cecile van der Velde, Harry Tweehuysen en Vincent Vrooland

 

Voor u geselecteerd: Vakblad Arbo>>

 

 

Iedere maand signaleert Arbo>> de ontwikkelingen op gebied van beleid, wet- en regelgeving en arbozorg. Tevens besteedt het blad aandacht aan managementsystemen, producten en diensten.

 

meer informatie

Reageer op dit artikel