artikel

Hardlopers zijn koplopers

Gezond werken

5xbeter is sinds 2005 het arbo-initiatief uit de metaalsector. Het nieuwste project is 5xfitter: een hardloopfeest met een serieuze boodschap.

5xfitter geeft 250 rugnummers voor de Dam tot Damloop weg. De deelnemers krijgen trainingsschema’s en tips en tegelijkertijd communiceert 5xfitter voortdurend over de parallellen tussen hardlopen en fysieke belasting.

 

Met deze aanpak werd een nieuwe doelgroep bereikt: mensen die geen bijzondere belangstelling voor fysieke belasting hebben en nog nooit van 5xbeter hadden gehoord.

De campagne gebruikt de taal van de doelgroep en benadrukt continu de parallel tussen hardlopen en werken. Het vergroten van je belastbaarheid, het verlagen van je belasting, het gebruik van de juiste hulpmiddelen,  het klinkt als arbo, totdat je het naar sporttermen vertaalt.

Naast een hardloopfeestje en het overbrengen van een inhoudelijke boodschap ontstaat er ook een community: mensen uit de metaalsector met een passie voor hardlopen.

De 250 individuele lopers zijn een netwerk geworden van ambassadeurs die vanuit hun liefde voor de loopsport geleerd hebben over fysieke belasting .

 

Conclusies

5xbeter is erin geslaagd de boodschap over fysieke belasting op en inhoudelijk gedegen wijze onder de aandacht te brengen. Dat kan ook in andere sectoren. Belangrijk hierbij is dat je boodschap inhoudelijk te begrijpen is voor je doelgroep. Vervolgens koppel je de boodschap aan haar interessesfeer waarbij je consequent ingaat op de inhoudelijke overeenkomsten.

 

Auteur: Pepijn van Wijnen

 

Klik hier voor een sfeerverslag van de Damloop

 

 

Voor u geselecteerd: Vakblad Arbo>>

 

 

Iedere maand signaleert Arbo>> de ontwikkelingen op gebied van beleid, wet- en regelgeving en arbozorg. Tevens besteedt het blad aandacht aan managementsystemen, producten en diensten.

 

meer informatie

Reageer op dit artikel