artikel

Van duurder naar duurzaamheid

Gezond werken

Duurzaamheid. Soms lijkt het niet meer dan een modisch containerbegrip. Iedereen vindt er iets van, iedereen moet er iets mee.

Van duurder naar duurzaamheid

HAVEP, producent van werk- en veiligheidskleding, probeert te werken aan duurzaamheid in de textielsector. Ook als het gaat om veiligheidskleding. Lukt dat en hoe dan?

Hoe duurzaam zijn kledingmerken?

Het onafhankelijke Rank a Brand onderzocht honderd Nederlandse kledingmerken op wat zij doen aan duurzaamheid en de verbetering van arbeidsomstandigheden bij de productie in lagelonenlanden. Zij constateerden dat ruim tachtig procent het E-label (niet of nauwelijks duurzaam) verdiende. De Transparency Index 2016 deed daar nog een schepje bovenop met de conclusie dat ook veel internationale merken niet transparant zijn over hoe hun producten worden gemaakt.

En hoe zit dat met veiligheidskleding?

Hoe zit dat in de wereld van de veiligheidskleding? Het Nederlandse kledingmerk HAVEP, dat veiligheidskleding en werkkleding ontwerpt en produceert voor zowel bedrijven als particulieren, houdt er een nuchtere kijk op na. “Duurzaamheid is niet dromen, maar doen”. Als één van de eerste Nederlandse labels sloten zij zich in 2005 aan bij de onafhankelijke Fair Wear Foundation (zie kader) en in 2012 ontwikkelden ze zelfs een volledig lijn recyclebare werkkleding.

Transparantie is de absolute voorwaarde om duurzaam te kunnen ondernemen

Vinsent Jansen, productmanager HAVEP

Wat kan een bedrijf doen?

Kun je als bedrijf de wereld verbeteren? Was het maar zo eenvoudig. Volgens productmanager Vinsent Jansen is het belangrijk dat je eerst inzicht krijgt in je rol als organisatie. Op die manier kun je ontdekken waar je direct en indirect invloed op kunt uitoefenen. Jansen: “Een bedrijf wordt geleid door vraag en aanbod. Wij willen die beide zo managen dat zowel voor het aanbod als voor de vraag de keuze valt op de meest duurzame optie. Transparantie is de absolute voorwaarde om duurzaam te kunnen ondernemen.”

> OOK INTERESSANT: Hoe kun je bedrijfskleding recyclen?

Door samenwerking prioriteiten verleggen

In je eentje de wereld verbeteren? Een kansloze missie. De impact die één organisatie heeft is volgens Jansen in positieve en in negatieve nihil. “We hebben niet de ambitie om het meest duurzame bedrijf in zijn soort te worden. Wat we wél willen, is trendsettend zijn met onze duurzaamheidsgedachte en duurzaamheidsacties. En anderen daarbij betrekken en ze enthousiasmeren. We willen de prioriteit verleggen van ‘het is duurder’ naar ‘het is duurzamer’.”

[box type=”shadow” ]

Fair Wear Foundation

De Fair Wear Foundation is een onafhankelijke non-profitorganisatie die zich wereldwijd inzet voor het verbeteren van de werkomstandigheden van arbeiders in de kledingindustrie. De FWF-gedragscode bestaat uit acht arbeidsnormen, zoals geen kinderarbeid op productieplaatsen en veilige en gezonde omstandigheden voor werknemers in kledingfabrieken. De FWF verifieert jaarlijks de voortgang en de manier waarop leden de acht normen hebben geïmplementeerd in de productieketen.[/box]

> Meer weten over duurzaamheid in de textielsector? Dit is een korte samenvatting van het artikel ‘Niet dromen maar doen’ van Milou Diepstraten. Lees het volledige artikel in Vakblad Arbo 12-2016.

Reageer op dit artikel