artikel

Duurzame tips voor ondernemers met lef

Gezond werken

Door samen te werken dragen ondernemingen niet alleen bij aan een beter milieu, maar creëren zij ook nieuwe kansen voor zichzelf. In dit artikel vindt u inspiratie voor vindingrijke en duurzame oplossingen.

Duurzame tips voor ondernemers met lef

Samenwerking zorgt voor minder verspilling van grondstoffen en nieuwe kansen en markten voor bedrijven. Kortom: samen circulair ondernemen is een geweldige kans. Het is een creatieve en zakelijke uitdaging die bedrijven nieuwe energie en ondernemingszin oplevert. Ter illustratie van wat we precies bedoelen, geven we hierna drie praktijkvoorbeelden van succesvolle circulaire samenwerkingen. Het gaat weliswaar om voorbeelden uit de textielsector, maar we hopen dat ze iedereen inspireren om buiten de grenzen van hun eigen bedrijf en/of sector te kijken en op zoek te gaan naar vindingrijke en duurzame oplossingen. Daarnaast geven we praktische tips voor iedereen die wil beginnen met circulaire samenwerkingen.

Betaalbare upcycling

Het recyclen van grondstoffen vormt de basis van de circulaire economie. Een nadeel is echter dat grondstoffen na recycling vaak aan kwaliteit inboeten. Bij upcycling voegt een bedrijf juist waarde toe aan de grondstoffen. Bijvoorbeeld door er een verrassend nieuw product mee te maken. Upcycling biedt veel bedrijven zo een unieke kans om van restproducten of afval een nieuw product te maken. Een product dat niet alleen bijdraagt aan het behalen van de circulaire doelen, maar ook nieuwe financiële mogelijkheden creëert. Een voorbeeld hiervan zijn de bokszakken gevuld met textielafval. Gemaakt door Atila, een bedrijf gespecialiseerd in vechtsportartikelen, en HAVEP, een werk- en veiligheidskledingmerk. Door de samenwerking tussen deze twee bedrijven ontstaat er een nieuw product. Beide partijen profiteren ervan en voorkomen bovendien verspilling van textiel. De bokszakken tonen aan hoe een horizontale ketensamenwerking met een partner uit een andere branche tot een creatieve, circulaire oplossing kan leiden.

Duurzame services

Veel bedrijven willen wel circulair ondernemen, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Door services aan te bieden die deze bedrijven helpen om de eerste stap te zetten, versterk je niet alleen het duurzame imago van je eigen onderneming. Je investeert bovendien in duurzame relaties met (nieuwe) klanten. Een interessante mogelijkheid is bijvoorbeeld een samenwerking met Cofa of Sympany. Beide bedrijven zetten zich in om textiel te recyclen en bieden kledingcontainers aan voor bedrijven. Veel bedrijven willen wel kledingcontainers plaatsen, maar zien op tegen de organisatie daar omheen. Maak het klanten makkelijk door die drempel voor ze weg te nemen. Door als tussenpersoon tussen hen en Cofa of Sympany te fungeren, trekt een bedrijf het plaatsen en ophalen van de containers naar zich toe.

Veel bedrijven willen wel circulair ondernemen, maar weten niet waar ze moeten beginnen

Het aanbieden van kledingcontainers is een service die bedrijven weinig kost. Toch dragen ze daarmee bij aan het krimpen van de afvalberg en investeren ze in langetermijnrelaties met klanten. Kortom: een win-winsituatie.

Durf te doen

Ondernemer en op zoek naar een duurzaam product, maar blijkt het nog niet verkrijgbaar? Dat is geen reden om duurzame dromen op te geven. Bedenk een manier om het product zelf te produceren of breng verschillende partijen samen om ervoor te zorgen dat het op de markt komt. Een mooie kans om bij te dragen aan een duurzame toekomst en tegelijkertijd jezelf te profileren als een duurzaam bedrijf met visie. Grote kans dat dit de aandacht trekt van nieuwe klanten, belanghebbenden en investeerders.

Het bedrijf TBI bijvoorbeeld heeft zichzelf tot doel gesteld in 2022 te beschikken over 100% circulaire werkkleding. Om dit doel te bereiken heeft het samen met Intersafe een ontwikkelplatform opgericht. Verschillende werkkledingproducenten werken nu samen om duurzame werkkleding te ontwikkelen voor TBI. Cofa zal de retourlogistiek regelen en FBBasic ondersteunt een aantal van de betrokken producenten bij de ontwikkeling van hun circulaire producten. Een initiatief waar uiteindelijk niet alleen TBI van profiteert, maar ook veel andere bedrijven die interesse hebben in duurzame werkkleding.

Nieuwe manier van denken

Bovenstaande voorbeelden bewijzen dat circulair ondernemen niet enkel goed is voor het milieu. Het is een mogelijkheid om outside the box te denken, om verrassende samenwerkingen te starten en om nieuwe producten op de markt te brengen. Het is een verfrissende manier van denken, waarmee bedrijven ongekende kansen creëren.

Tips voor circulair werken

  • Van bezit naar gebruik: overweeg om producten uit te lenen in plaats van te verkopen. Zo blijft de producent verantwoordelijk voor het product en de grondstoffen en kan die ze aan het einde van de rit weer optimaal opnieuw gebruiken.
  • Sluit je aan bij een vereniging: een organisatie als MVO Nederland faciliteert circulaire samenwerkingen tussen verschillende bedrijven. Een uitgelezen kans om ideeën uit te wisselen en projecten op te starten met ondernemers in een andere schakel van de keten of in een andere sector.
  • Kijk met een langetermijnblik: denk bij elk product dat je maakt al na over het moment dat het end-of-life is. Kies daarom zoveel mogelijk voor materialen die eenvoudig te recyclen zijn en investeer in services die klanten helpen om het product te recyclen. Door kosten en moeite te besparen aan het einde van het traject, kun je grondstoffen eenvoudig hergebruiken voor nieuwe producten.
  • Kies voor lokale grondstoffen: kiezen voor lokale grondstoffen verkleint de ecologische voetafdruk van het bedrijf. Het dwingt bovendien om op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden. Misschien vindt u wel een lokale partner in een onverwachte hoek. Of blijkt restafval eigenlijk perfect bruikbaar als grondstof voor een nieuw product.

 

Marthe Westdijk | HAVEP

Reageer op dit artikel