nieuws

De kantoortuin is echt geen feest

Gezond werken

De kantoortuin is een klein drama. Dat zeggen medewerkers die in zo’n open kantooromgeving werken. Ze balen vooral van de geluidsoverlast.

De kantoortuin is echt geen feest

Medewerkers raken te veel afgeleid en kunnen zich slecht concentreren op hun werk. Niet gek dat dit negatieve gevolgen heeft voor hun productiviteit en tevredenheid. Ook niet gek dat hun managers weinig begrip kunnen opbrengen voor de klachten. Zij zitten vaak prinsheerlijk in hun eigen kamer.

Dit blijkt uit een recent onderzoek van Oxford Economics en Plantronics onder de naam ‘When the walls come down’. De onderzoekers bevroegen 1200 managers en medewerkers, werkzaam in diverse landen en in verschillende branches. Het onderzoek richtte zich op twee groepen: managers en medewerkers. Het onderzoek zette hun meningen tegen elkaar af.

Medewerkers en managers hebben een andere perceptie van de kantoortuin

Wat blijkt? Er is een groot verschil tussen wat medewerkers vinden van de kantoortuin en de mening van hun managers. Enkele voorbeelden:

  • 53% van de medewerkers vindt dat te veel geluid in een open werkomgeving hen afleidt en dat dit ten koste gaat van hun productiviteit en tevredenheid. Slechts 35% van de managers is het hiermee eens.
  • 41% van de medewerkers vindt dat ze over de juiste middelen beschikken om te ontkomen aan de afleiding op hun werk, door bijvoorbeeld ergens anders te gaan werken. Tegen 63% van de managers die meent dat hun medewerkers over de juiste tools beschikken.
  • 52% van de medewerkers vindt een goede privé-werkbalans van belang in hun leven. Niet meer dan 34% van de managers heeft hier begrip voor.

wallscomedown250

Waar komen die verschillen in perceptie vandaan?

Goed, medewerkers en managers kijken dus anders tegen het fenomeen kantoortuin aan. Interessanter is natuurlijk waarom dat zo is. Ook daar geeft het onderzoek duidelijkheid over:

  • 62% van de managers heeft een eigen kantoor (tegenover 14% van de medewerkers). Managers hebben dus gewoon minder last van te veel geluid en afleiding in een open werkomgeving, omdat ze er niet hoeven te werken.
  • 59% van de onderzochte managers beschikt over de juiste middelen om hun werk overal te kunnen doen (tegenover 40% van de medewerkers).
  • 57% van de managers heeft de beschikking over persoonlijke tools waardoor ze altijd en overal kunnen werken (tegenover 40% van de medewerkers die zegt over die persoonlijke tools te beschikken).

Het management onderneemt geen stappen

Dan komen we bij nog een andere interessante uitkomst van het onderzoek. Op de vraag aan medewerkers wat er is gedaan om (geluids)overlast in de kantoortuin terug te dringen, geeft een schamele 18% van hen aan dat het management stappen heeft ondernomen. Opmerkelijk feit: managers geven de ‘schuld’ aan de ontwerpers van de werkomgeving. Zij claimen dat er bij het ontwerp van de werkomgeving weinig prioriteit en aandacht is geweest voor geluidsoverlast, met als gevolg ‘te open’ werkomgevingen.

Conclusie: de impact van de kantoortuin is groter dan managers denken

De conclusie van de onderzoekers is duidelijk: te veel geluid en afleiding in de kantoortuin of andere open werkomgeving, te veel uren avondwerk (door een gebrek aan productiviteit overdag moeten mensen de verloren tijd ’s avonds inhalen) en te weinig middelen om werken altijd en overal mogelijk te maken, zijn voor medewerkers grotere issues dan managers zich realiseren. Het zijn bovendien allemaal factoren die de productiviteit en tevredenheid van medewerkers negatief kunnen beïnvloeden.

Bron: facto.nl

 

> TIP: Kantoortuinwerkers, misschien heeft u baat bij deze 6 tips tegen afleiding op kantoor.

> TIP: Overlast in de kantoortuin zou deels komen door een slecht ontworpen werkomgeving. Aan het ontwerp kunt u misschien weinig doen, maar aan de kantoorinrichting wel. Lees er meer over in het boek ‘Aangetoonde effecten van het kantoorinterieur’.

Reageer op dit artikel