nieuws

Bij lang zwaar tillen is het wachten op klachten

Gezond werken

Hoera, vakantie! Voor de meesten van ons is dat een feestje. Dat geldt niet voor de bagagemedewerkers van KLM op Schiphol. Die tillen zich dagelijks een breuk aan onze zware koffers.

Bij lang zwaar tillen is het wachten op klachten

Al in oktober vorig jaar deed FNV onderzoek naar de arbeidsomstandigheden van het bagagepersoneel bij KLM. Nu dat de onderhandelingen over een nieuwe cao voor het grondpersoneel zijn begonnen, komt de vakbond met de resultaten. En die stemmen niet positief. Al helemaal niet met de meivakantie in zicht.

Regels over fysieke belasting voor werknemers

De Arbowet stelt dat bedrijven hun werknemers geen werk mogen laten doen dat een nadelig effect heeft op hun gezondheid. Op het vlak van fysieke belasting gelden dan ook allerlei regels. Zo mogen werknemers geen lasten tillen die zwaarder zijn dan 25 kilo. Voor alles daarboven geldt: met zijn tweeën tillen of gebruikmaken van een tilhulpmiddel.

> LEES OOK: Zo staat het met normen voor fysieke belasting

Geen regels voor zittend en liggend tillen

Goed geregeld? Wel als je als werkende op je benen staat bij het tillen. Maar bagagemedewerkers tillen liggend of zittend op hun knieën. Ze pakken doorgaans loodzware koffers aan die ze ook nog moeten opstapelen. In een ruimte niet veel hoger dan een gemiddelde tafel. En voor mensen die zittend of liggend tillen, blijken er helemaal geen regels te zijn.

> LEES OOK: Fysieke belasting in de RI&E

Hoge werkdruk en zwaar tillen is wachten op klachten

Wat het werk nog zwaarder maakt, is de hoge werkdruk. Soms hebben de bagagemedewerkers amper veertig minuten om alle bagage in een vliegtuig te proppen. The show must go on en tijd is geld. Dan ben je al niet echt bezig met een goede tilhouding. Maar tussen de 11.000 en 18.000 kilo koffers sjouwen per werkdag gaat sowieso niemand in de kouwe kleren zitten. Dan is het wachten op klachten.

> LEES OOK: Ruim vijf miljoen reizigers op Schiphol verwacht tijdens meivakantie

Ziekteverzuim bagagemedewerkers gemiddeld 10 procent

En die komen dan ook. De meeste aan nek, rug, heup en knie. Het ziekteverzuim onder bagagemedewerkers bij KLM ligt op gemiddeld 10 procent. Op sommige afdelingen piekt het verzuim zelfs naar 20 procent. De medewerkers die wel aan het werk zijn, zijn lang niet allemaal fit en daardoor minder belastbaar. Dat staat nog los van de chronische onderbezetting. Want menig uitzendkracht houdt het na twee dagen voor gezien.

> LEES OOK: Minder verzuim met Huis van Werkvermogen

Uitkomsten rapport meenemen in cao-besprekingen

FNV vindt de uitkomsten van het onderzoek zorgwekkend. Zo zorgwekkend dat de vakorganisatie vindt dat het rapport deel moet uitmaken van de cao-gesprekken met KLM. Want de luchtvaartmaatschappij moet verantwoordelijkheid nemen voor haar bagagemedewerkers. En maatregelen nemen om hun fysieke belasting door zwaar tillen naar een aanvaardbaar niveau terug te brengen.

Er moeten meer collega’s bij met vaste contracten, vindt FNV. En meer vliegtuigen met ruimere laadruimtes waarbij de inzet van bagagecontainers mogelijk is. Dat reduceert de noodzaak tot tillen door bagagepersoneel aanzienlijk.

Bronnen: parool.nl, fnv

Reactie KLM op FNV-rapport

“Vanmiddag heeft KLM een onderzoeksrapport van Bureau Beroepsziekten FNV in ontvangst genomen. Dit onderzoek richt zich op de arbeidsomstandigheden van de platform- en bagagemedewerkers van KLM. KLM vindt arbeidsomstandigheden een zeer belangrijk onderwerp en geeft dit thema een hoge prioriteit. KLM zal de inhoud van het rapport daarom zorgvuldig bestuderen. Onlangs zijn KLM en de vakbonden met gesprekken gestart om tot een nieuwe cao voor het KLM-grondpersoneel te komen. Dit FNV-onderzoek zal tijdens de lopende cao-gesprekken als input dienen voor het ook voor KLM belangrijke thema ‘duurzame inzetbaarheid’.”

(Bron: klm.com)

 

> TIP: Fysieke belasting aanpakken? Jeltsje van Dijk en Henry Offenga vertellen op de Praktijkdag RI&E tijdens de Casus: Van situatie naar individu bij MCL over een succesvolle aanpak.

Reageer op dit artikel