nieuws

5 x gezonder en slimmer werken

Gezond werken

Wie gezonder werkt, of dat probeert, is meestal ook slimmer bezig. En vice versa. Want door dat gevoel ‘slimmer’ bezig te zijn, zit u ook beter in uw vel.

5 x gezonder en slimmer werken

Dus meteen aan de slag met deze 5 tips voor gezonder en slimmer werken. Werken aan uw eigen en andermans duurzame inzetbaarheid was nog nooit zo eenvoudig …

(update 19-06-2018)

1. Eet gezond

Door ons gejaagde bestaan hebben we snel de neiging voorbij te gaan aan belangrijke zaken die ons hele functioneren beïnvloeden. Een daarvan is ons voedingspatroon. Door aandacht te besteden aan wat we eten, komen we erachter welke voeding het beste past bij onze leefstijl. Zo is voldoende visolie nuttigen een aanrader als productiviteit en concentratie belangrijk zijn. Verstop het in de dagelijkse maaltijd en uw productie gaat met stappen vooruit.

> LEES OOK: Op jacht naar het knuffelhormoon
> OOK INTERESSANT: Rumoer rond de rookvrije werkplek

2. Doe eens iets leuks met collega’s

“Ja zeg, het zijn niet mijn vrienden.” Klopt, meestal. Maar als u iedere werkdag met ze samenwerkt, is een goede verstandhouding met uw collega’s toch best prettig. Het blijkt namelijk dat collega’s die een sterke band met elkaar hebben, meer verantwoordelijkheid nemen voor hun werk. Ga dus vooral eens samen iets drinken of een hapje eten. Zo is gezonder en slimmer werken goed voor de onderlinge band en goed voor de business.

> LEES OOK: Van werkdruk naar werkplezier
> OOK INTERESSANT: Betrokkenheid is cruciaal voor duurzame inzetbaarheid

3. Durf te vertrouwen

“Niemand werkt zo goed, betrouwbaar, consciëntieus en zorgvuldig als ik. En sommige dingen kun je maar beter zelf doen.” Herkent u dit? Met zo’n houding draaien velen zichzelf ongemerkt de stress in. Weet dat niemand onmisbaar of onvervangbaar is. U ook niet. Dus vertrouw eens iets toe aan een collega. Laat weten dat u er alle vertrouwen in hebt en uw collega zal zijn uiterste best doen. Spreek die positieve verwachting ook uit. Geef op zijn tijd een compliment en bevestiging. Daar varen u en uw collega wel bij. En het werk lijdt er zeker niet onder.

> LEES OOK: Durf los te laten, zegt Allard Droste
> OOK INTERESSANT: Duurzaam inzetbaar met Semco

4. Durf onbereikbaar te zijn

Hoe verleidelijk misschien ook, laat Twitter of Instagram checken achterwege tijdens de werkdag. Zien wie er heeft gereageerd op uw posts en hoe, werkt verslavend. Dat maakt sociale media tot het nieuwe roken. Stel er grenzen aan. Doe dat ook met andere communicatie voor het werk. In steeds meer bedrijven is het stipt om 18 uur klaar, over en uit. Geniet van uw vrije tijd, geniet van uw recht op onbereikbaarheid. Misschien even wennen, maar dan wilt u nooit meer anders.

> LEES OOK: Minder smartphonegebruik, minder stress?
> OOK INTERESSANT: Stress te lijf met recht op onbereikbaarheid

5. Durf nee te zeggen

Voorkom bij een overvolle agenda dat te veel multitasken u ontregelt. Houd zicht op de zaken die echt niet kunnen blijven liggen. Durf ook nee te zeggen tegen (extra) verzoeken. Plan zo veel mogelijk bekende afspraken alvast een maand vooruit en bekijk een week van tevoren of ze allemaal nog haalbaar zijn. Te druk? Uitstellen! Probeer standaard tijd te reserveren voor ad hoc taken, zodat u niet klem komt te zitten met de andere afspraken. En vergeet niet: even niks doen levert vaak nieuwe inspiratie en energie op.

> LEES OOK: Breinvriendelijke pauze is het halve werk

Bron: overduurzame inzetbaarheid

 

> TIP: Kom naar het Landelijk Arbocongres, met veel aandacht voor modern gezond werken

Reageer op dit artikel