artikel

Blijven innoveren om de PBM-markt verder te veroveren

Persoonlijke beschermingsmiddelen

Hij vervolgt: ‘De V50 combineert optimaal draagcomfort met een slimme oplossing tegen het beslaan van de lens. Hierdoor vermindert het beslaan met 50% in vergelijking met traditionele beschermende brillen. Alle lenzen van de V50 voldoen aan de ‘N’ kwalificatie voor Antifog in EN 166.

 

Op zich is dat niet uniek, maar de combinatie met de bescherming aan de onderrand is dat wel. De brillen zijn aan de onderrand van het montuur – bij de glazen en de brug – voorzien van een beschermlaag waardoor de lucht zijwaarts afgevoerd wordt en dus niet of nauwelijks tussen de huid en de bril komt. Een extra bescherming dus tegen beslaan, die zeker ook tijdens het dragen van een masker erg effectief is. Met deze innovatie waren we dit jaar in Engeland genomineerd voor de Innovatie Award 2008 door de BSIF (British Safety Industry Federation).’

 

‘De KLEENGUARD* Oogbescherming is echt heel goed ontvangen. Ontwerp, pasvorm, prijs/kwaliteit. Het verhaal klopt gewoon’, aldus Adri Termaat. ‘Dat maakt dat we heel snel een gekende speler zijn geworden op het gebied van veiligheidsbrillen.’

 

Leo Veen haakt in: ‘Echte innovatie komt tot stand door te luisteren naar de klant. Dat is de sleutelfactor in succesvolle productontwikkeling. Klanten willen altijd unieke dingen die nog niet bestaan. De ideeen die klanten aandragen, ontwikkelen we verder door marktonderzoek en door ze te bespreken met focusgroepen en belangrijke beslissers in de veiligheidssector.’

 

Hij geeft een voorbeeld:

 

‘Bouwvakkers knippen vaak vingertoppen van de handschoenen af, om zo meer grip te hebben. Wij kregen de vraag of daar geen andere oplossing voor was en dat heeft geleid tot de nieuwe serie KLEENGUARD* G50 Werkhandschoenen. Waaronder een type met drie open vingertoppen voor maximale vingergevoeligheid. Het speciale materiaal ademt en is soepeler – lees: comfortabeler – dan leder. Ook niet onbelangrijk: dankzij de goede pasvorm en het stijlvolle ontwerp dragen mensen de handschoenen eerder en zijn ze dus beter beschermd.

 

Termaat: ‘Vernieuwingen zijn ook regelmatig gebaseerd op ontwikkelingen in andere markten waarin we opereren zoals de gezondheidszorg en retail. Innovaties en ideeen die samenhangen met andere producten, gebruiken we ook voor onze veiligheidsproducten. Doordat we zo’n groot bedrijf zijn, ontstaat dit soort synergie.’

 

‘Zo hebben we recent KLEENGUARD* Cupmaskers geintroduceerd met comfortbanden en dubbele ademkleppen. Het materiaal van deze comfortbanden wordt al veel langer gebruikt voor – niet lachen – babyluiers, zodat de luiers comfortabel zitten maar wel goed aansluiten. Een prima verkoopargument: wat zacht genoeg is voor de babyhuid is zeker zacht genoeg voor volwassenen… De dubbele kleppen zorgen op hun beurt voor maximale afvoer van warme en vochtige lucht. Dat draagt lekkerder en vermindert het beslaan van de veiligheidsbril. Onderzoek onder eindgebruikers leert dat maar liefst tweederde van de ondervraagden de voorkeur geeft aan onze cupmaskers boven een vergelijkbaar product van de Europese marktleider.’

 

De heren zijn trots en enthousiast, dat mag duidelijk zijn. Maar ze realiseren zich ook heel goed dat het doel (nummer 1 of 2 worden in de PBM markt) ambitieus is en niet van vandaag op morgen gerealiseerd. Van Bosbeek: ‘We hebben te maken met gerespecteerde concurrenten die vanzelfsprekend ook niet stil zitten. Maar dat daagt ons juist uit om extra te presteren.’

 

Veen: ‘Wij hebben daarbij het voordeel dat klanten bij ons terecht kunnen voor de hele range aan persoonlijke beschermingsmiddelen. Dat maakt ons onderscheidend, want veel andere bedrijven maken bijvoorbeeld alleen handschoenen of veiligheidsbrillen. Wij willen bescherming bieden van top tot teen. Zo voegen we volgend jaar gehoorbescherming toe aan het assortiment. Onder het motto ‘Innovatieve oplossingen voor de wereld van morgen’, ontwikkelen we onze veiligheidsproducten voor de wereldwijde markt.’

 

‘Bovendien leveren we ook een uitgebreide range poetsdoeken en natuurlijk disposable tissueproducten voor onder meer toiletruimten’, aldus Termaat. ‘Voor bedrijven en organisaties is dat aantrekkelijk, zo’n totaalpakket van een leverancier.’

 

Naast innovatie is ook milieu een van de pijlers binnen de KimberlyClark organisatie.

 

Van Bosbeek: ‘We hanteren door het hele bedrijf strikte beleidsregels op het gebied van duurzaamheid en milieu, zowel als het gaat om onze producten als de productieprocessen. Een structureel duurzaamheidsprogramma heeft onder meer geleid tot een significante vermindering van het verbruik van energie en schoon water. Hij besluit: ‘Het inkoopbeleid van Kimberly Clark is een van de meest vooruitstrevende in de tissueindustrie en is mede tot stand gekomen dankzij de feedback van diverse stakeholders, waaronder het World Wildlife Fund.’

 

Voor nadere informatie: telefoon (0318) 697 691 of www.kcprofessional.com/nl

 

Reageer op dit artikel