blog

Leren en proberen

Persoonlijke ontwikkeling

We zijn het erover eens. Leren moet tegenwoordig onderdeel zijn van ons werk. En dan gaat het niet meer alleen over weten hoe je een nieuwe machine bedient of een betonvloer stort. Het gaat erom dat iedere werknemer flexibel en creatief is en problemen kan analyseren. Iedere situatie is immers weer anders en vereist vaak andere, nieuwe kennis.

Leren en proberen

Kennis vergaar je daarom niet meer met een klasje volgen. Het is een mentaliteit van constant luisteren, kijken hoe anderen dingen aanpakken, dit bespreken en uitproberen. Het is aan de leidinggevende om dit te faciliteren en stimuleren. En het is aan de organisatie om hiervoor tijd en ruimte te maken.

Als het goed is, ziet die organisatie ook in dat dit een manier is om de productiviteit te vergroten. Want zo stimuleer je permanent de vraag hoe het beter en effectiever kan. En als dat proces goed verloopt, levert het veel op.

Hoe houden we werknemers van hoog tot laag aan het leren?

Het klinkt allemaal mooi. Maar hoe krijg je het voor elkaar? De betonvlechter en zijn voorman klokken immers het liefst gewoon in en uit. Zonder verdere poespas. Maar stel nu dat dit niet zo is? Dat er manieren zijn om werknemers van hoog tot laag aan het leren te houden?

Werkplekleren kan daar bijvoorbeeld aan bijdragen. Want dat kan behalve over de ambachtelijke vaardigheden ook gaan over soft skills, zoals het communiceren met klanten of het geven en ontvangen van goede feedback. En het kan zomaar zijn dat als die werknemer merkt dat hij beter wordt in communiceren, hij ook lol krijgt in het ‘innoveren van zijn werk’. Dat hij meer zelfvertrouwen krijgt omdat er iets wordt gedaan met zijn input. Dat hij dan steeds meer initiatief neemt en in discussie gaat met collega’s, baas en klanten. En dat dit weer resulteert in gezamenlijke oplossingen die het werk en het bedrijf ten goede komen.

> LEES OOK: Persoonlijke ontwikkeling: 3 tips om meer te leren

Voor de arboprofessional heeft dit twee kanten. Enerzijds moet u zelf natuurlijk mee in deze vaart der volkeren. De tijd dat u uw opleiding had afgerond en met al die arbokennis in uw hoofd een deugdelijk advies afleverde, is voorbij. Het is belangrijk dat professionals luisteren. Naar de leiding, de werknemers, de managers en de klanten. Dat u met hen in gesprek gaat en mogelijke arbo- en veiligheidsoplossingen samen uitprobeert. Fouten maken moet kunnen – binnen bepaalde grenzen natuurlijk. Ieder probleem is immers weer anders. En ook af en toe even afstand nemen loont. Deze flexibele leermentaliteit kunt u bij alle betrokkenen voordoen. Laat hen zien dat leren en proberen dicht bij elkaar liggen en dat dit kan zorgen voor verrassende oplossingen.

> LEES OOK: Hoe komt gedrag van mensen tot stand?

De redactie van Arbo>> wenst u een mooie zomer!

Jacqueline Joosten | hoofdredacteur Vakblad Arbo

Reageer op dit artikel