artikel

‘Over twee jaar zit iedereen op Twitter’

Veilig werken

Steeds meer mensen communiceren via social media: op dit moment zijn er bijvoorbeeld meer dan een miljard op Facebook actief. Daarbij kan helaas het een en ander misgaan: een werkgever die een bedrijfsgeheim openbaar maakt in een intern bedoelde tweet, of iemand die een bericht verstuurt dat discriminerend is of zelfs aanzet tot geweld.

 

Een politiechef in Zuidwest-Drenthe werd in 2010 uit haar functie gezet vanwege een tweet over twee doden in een flat in Meppel. Ze veronderstelde dat het ging om huiselijk geweld, terwijl ze waren omgekomen door koolmonoxidevergiftiging. ‘Dat is niet zo handig’, zegt Christiaan Alberdingk Thijm, partner bij SOLV Advocaten en docent Auteurs- Informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Ook al is het een persoonlijke tweet, je geeft een mening over iets wat je functie aangaat. Daar moet je verstandig mee omgaan, want je brengt ook het functioneren van je organisatie in gevaar.’

 

Opvoeden

Vanwege het inherent open karakter van social media, adviseert Thijm werkgevers goede afspraken te maken met werknemers. ‘Het is belangrijk daar de juiste personen bij te betrekken. Benader  degenen die in het bedrijf al pionierden met het gebruik van social media. Ze kunnen social media onder de werknemers promoten en hun ervaringen delen.’ Maar verbieden, zoals dat wel eens gebeurt bij sporters tijdens grote evenementen, vindt Thijm niet verstandig. ‘Dat heeft geen zin, want is het nu eenmaal een vorm van communicatie. Je kunt ze wel opvoeden zodat ze het begrijpen. Werkgevers delen veel informatie met werknemers, dat is een vorm van modern management. Maar geef aan wanneer het gaat om vertrouwelijke informatie en wanneer niet.’

 

Een bedrijf dat zelf actief is op bijvoorbeeld Twitter, kan het account het beste laten beheren door een beperkt aantal mensen. Thijm: ‘Je wilt een bepaalde toon naar buiten aanslaan. En door mensen die echt kennis van zaken hebben, dus niet de stagiaire. Die personen moeten snel kunnen reageren op vragen of klachten via social media. Je moet dat blijvend evalueren: wat waren goede en minder goede tweets?”

 

E-mail

Volgens Thijm zal het gebruik van social media flink blijven toenemen. ‘Iedereen gaat voor de bijl. Misschien zit nu nog niet iedereen op Twitter of een vergelijkbaar systeem, maar over twee jaar is dat wel het geval. Wat heel weinig mensen zich realiseren, is dat het steeds meer een communicatiemiddel wordt. Op dit moment gaat een groot deel van het zakelijke verkeer via e-mail. Ongeveer 15 jaar geleden was dat nog de fax. Ik voorspel dat over niet al te lange tijd e-mail ook  verdwijnt.’

 

Tip! Congres Social Media Code

 

AfbeeldingSocial Media hebben van iedere werknemer een potentiele woordvoerder gemaakt. Tijd voor een code of een kwestie van gezond verstand? Laat jezelf in een ontspannen setting informeren over de mogelijkheden en discussieer mee tijdens het congres Social Media Code.

 

Hoe betrek je medewerkers bij het opstellen van een richtlijn? Staan er vooral regels in of hoef je mensen alleen aan te spreken op hun gezond verstand? Hoe pak je dat als HR professional aan? Of doe je dat juist samen? Dit zijn voorbeelden van vragen die tijdens het congres beantwoord worden.

 

Klik hier voor meer informatie

Reageer op dit artikel