blog

Slapen in de vrachtwagencabine

Veilig werken

De laatste jaren, als mijn wederhelft en ik terugkwamen van vakantie, viel ons steeds vaker op dat de parkeerplaatsen bij de pompstations langs de snelweg op zaterdag en zondag bomvol vrachtwagens stonden.

Slapen in de vrachtwagencabine

Ook op plaatsen waar je in het verleden geen geparkeerde vrachtwagens zag staan. De chauffeurs hielden op deze wijze hun rust en verbleven in en om hun vrachtwagen. Dit om hun, op grond van Europese regels verplichte, weekendrust van 45 uur vol te maken.
In andere Europese landen als Duitsland, België en Frankrijk was het doorbrengen van de rust in de vrachtwagencabine verboden. En ik denk terecht: je hoeft je boterham sinds een jaar of dertig ook niet meer te nuttigen achter de werkbank.

Voormalig minister Schulz pleitte voor wetgeving in Europees verband

De vorige minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schulz van Haegen, was vorig jaar desgevraagd niet van plan om ook in Nederland een verbod in te voeren op het nemen van de weekendrust in de vrachtwagencabine. De minister koos de bekende weg en pleitte voor wetgeving in Europees verband vanwege harmonisatie in wet- en regelgeving en handhaving. En uiteraard voor een gelijk speelveld voor transporteurs in Europa. Dat speelveld was natuurlijk allang verstoord door de inzet van Oost-Europese chauffeurs tegen afbraaklonen. Maar kennelijk valt dat niet onder het level playing field.

Vrachtwagencabine comfortabel genoeg om daar nachtrust te genieten

De minister stelde dat zij niet over de wetgeving in andere landen ging en dat de Duitse wetgever – waar het verbod nog niet zo lang van kracht was – een eigen afweging had gemaakt. Wel was ze van mening dat een mogelijk verbod onderdeel moest zijn van het Mobility Package van de Europese Commissie. Trouwens, zo liet ze erop volgen, de cabines van de vrachtwagens waren tegenwoordig comfortabel genoeg om daar de nachtrust in te genieten. Ja, het stond echt in het interview met de minister: genieten. En bovendien – zo voegde zij er aan toe – laten chauffeurs hun lading vaak liever niet onbeheerd achter. Zij vond goede voorzieningen voor chauffeurs belangrijk en verwees daarvoor naar het Nederlands beleid. Dit is voor de lange termijn gericht op het gebruik van beveiligde truckparkings met goede voorzieningen op het onderliggende wegennet. Een mooi streven.

Europese Hof van Justitie: weekendrust mag niet in vrachtwagencabine

Maar 20 december 2017 oordeelde het Europese Hof van Justitie dat vrachtwagenchauffeurs hun verplichte weekendrust niet in de cabine van hun voertuig mogen doorbrengen. Het Hof van Justitie concludeerde dat de Belgische overheid terecht boetes had opgelegd aan een bedrijf dat zich niet hield aan die regels. Het liet zijn chauffeurs in het weekend in de cabine van hun vrachtwagen bivakkeren. En ja, omdat de ons omringende landen dit normaal menselijke verbod ook handhaafden, parkeerden veel vrachtwagens in de weekenden in Nederland. Uit de berichtgeving bleek dat dit Europese verbod ook voor Nederland gold, maar hier niet werd gehandhaafd.

> LEES OOK: Debatteren over cabinekamperen

Dat gaat dus veranderen. En toen hoorde ik een klacht van een beheerder van zo’n afgesloten en bewaakte truckparking waar de minister eerder over sprak. Deze beheerder voorzag leegloop, omdat er op of dicht bij het parkeerterrein geen overnachtingsmogelijkheden waren. Maar, zo dacht hij hardop, misschien kon hij wel een paar tentjes neerzetten. En die waren niet als vakantieonderkomen bedoeld.

Auteur: Rob Poort | Bureaupoort.nl

> TIP: Blijf bij met de ontwikkelingen, kom naar de Arbo Actualiteitendag.

Reageer op dit artikel