artikel

Hoe je vorkheftrucks schadevrij laat rijden

Wetgeving

Auteur: Ton Bennink

 

Henk Oudenes van Partner Intern Transport (PIT) in Eindhoven, een verhuurbedrijf van interne transportmiddelen, reduceert schade bij klanten tot bijna nul met een procesmatige, maar ook onorthodoxe aanpak.

 

PIT verzorgt opleidingen voor zijn klanten. Veiligheid zit in de genen bij het Brabantse bedrijf. In contractbesprekingen met de klant wijst PIT op schade aan materieel bij ongelukken. “Voor je een deuk in een heftruck hebt, moet er heel wat gebeurd zijn. Dan heeft de klant een veelvoud aan schade. Schade aan stellingen, het gebouw, de lading en natuurlijk het ergste: de medewerkers. Door de klant een opleiding voor zijn werknemers aan te bieden, verlengen wij de levensduur van de heftrucks en reduceert de klant zijn schade. Zo hebben we voor een bedrijf de schade op jaarbasis door ongelukken met heftrucks van € 90.000 tot nihil teruggebracht.”

 

Tijdens de opleiding leert de heftruckchauffeur in spe veilig en verantwoord om te gaan met bijvoorbeeld de heftruck, reachtruck of de elektrische pallettruck. Want ieder intern vervoermiddel kent zijn eigen mores. Na de opleiding krijgen de chauffeurs een tijdelijk rijvaardigheidsbewijs. In de minimaal duizend werkuren die ze daarna in hun bedrijf maken worden ze beoordeeld door de leidinggevende. Bij een voldoende krijgen ze een definitief certificaat. “Het is erg belangrijk dat ook de leidinggevenden betrokken worden bij de veiligheid. We borgen dit beleid door ook het kader te trainen en een rol te geven. Want je kunt wel de chauffeurs trainen, als ze vervolgens door hun chef worden aangespoord om toch harder en roekelozer te rijden, dan beklijft het niet.” Wie niet slaagt, krijgt ook geen certificaat en dient ander werk te gaan doen.

PIT analyseert desgevraagd het rijgedrag van chauffeurs door plaatsing van een zogeheten shockswitch op de heftruck. Een apparaat dat G-krachten registreert die de truck te verduren krijgt. Als die krachten boven een bepaalde waarde komen, gaat de schockswitch toeteren en loeien en komt de vorkheftruck tot stilstand. Op verzoek stelt PIT de interne transportmiddelen af. Zo kan niet alleen de snelheid worden begrensd, maar ook de acceleratie en de hefsnelheden.

 

PIT adviseert over interne verkeersregels en het uniform maken van het wagenpark. Volgens Oudenes zijn er sectoren waar de heftruck een soort dumpplaats is voor medewerkers. Vooral in winkels en de transportsector wordt het niet altijd al te nauw genomen met de regels. “Terwijl in de Arbowet duidelijk staat dat de werkgever verplicht is voldoende onderricht en kennis aan te bieden. Niet iedereen mag zomaar op de heftruck. De Arbeidsinspectie controleert daarop. In de transportsector speelt bovendien de haast een grote rol. Een vrachtwagen moet snel geladen en gelost worden.”

Reageer op dit artikel