Bouwongeval Lochem: dit is nodig om een hijsongeval te voorkomen

Het was de bedoeling dat in Lochem de twee bogen van een nieuwe brug op hun plek gehesen zouden worden en aan elkaar zouden worden vastgemaakt. Helaas ging er iets helemaal fout. Wat is er nodig om hijsongevallen te voorkomen? Veiligheidskundige Jos Putman geeft advies.

Bouwongeval Lochem: dit is nodig om een hijsongeval te voorkomen
LOCHEM - Een deel van een brug in aanbouw op de Goorseweg is ingestort. Twee mensen kwamen om het leven, twee anderen raakten gewond. ANP PERSBUREAU HEITINK

Volgens de burgemeester van Lochem had het moment van plaatsen van de brug een feestdag moeten zijn. Het liep anders. Bij het plaatsen van de eerste boog knapte deze uit de kabels van de twee betrokken hijskranen. De vallende boog raakte een platform, waar op dat moment vier bouwvakkers op stonden. 

Er vielen twee doden en twee zwaargewonden. De dodelijke slachtoffers van het brugongeluk zijn twee mannen uit Polen en België, zo meldt de Arbeidsinspectie. Twee andere personen raakten zwaargewond en zijn naar het ziekenhuis gebracht. Zij zijn buiten levensgevaar. 

Speculeren over veiligheid 

Het blijft natuurlijk speculeren over de oorzaak van dit vreselijke ongeval en hoe de veiligheid was geregeld. Maar we weten wel wat er in theorie nodig is om hijsongevallen te voorkomen. 

Volgens Jos Putman is het hijsen van één last met twee of meerdere kranen altijd één van de meest risicovolle activiteiten bij hijswerkzaamheden. Putman is Hoger Veiligheidskundige en lid van onder meer de vakgroep PBM van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK). 

Putman legt uit dat in de tijd dat de P-bladen (Publicatiebladen van de Arbeidsinspectie) nog bestonden, ongeveer tussen 1960 en 1995, het hijsen van één last door twee of meer kranen vergunningplichtig was. Er moest voor deze hijswerkzaamheden toestemming gevraagd worden aan het districtshoofd van de Arbeidsinspectie. 

Verplicht hijsplan laten toetsen 

Nu moet er volgens het Arbeidsomstandighedenbesluit een hijsplan worden gemaakt door het hijsbedrijf dat gaat hijsen. Het hijsplan moet worden opgesteld op basis van een RI&E en getoetst worden door deskundigen.

Een toetser kijkt onder andere naar de sterkte-berekening (hijslast), de opstelling van de kranen, kraanbewegingen en externe factoren, zoals bijvoorbeeld de wind. De beoordeling van de veiligheidskundige speelt een belangrijke rol, onder andere bij het opstellen en toetsen van de RI&E. Maar ook de ervaring en deskundigheid van het hijsbedrijf is van groot belang. 

Veel factoren kunnen bij het bouwongeval in Lochem een rol bij hebben gespeeld. Het advies van Putman luidt om ten eerste altijd een RI&E én een Taak Risico Analyse (TRA) op te stellen. En ten tweede om het hijsplan altijd te laten toetsen door twee onafhankelijke deskundigen: een veiligheidskundige en een hijsspecialist. 

Onderzoek moet uitwijzen wat er allemaal fout is gelopen in Lochem. De Arbeidsinspectie is ermee bezig en er is ook een strafrechtelijk onderzoek gestart. Ongetwijfeld gaat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) ook een onderzoek instellen. Tot die tijd wachten we af en heeft het niet veel zin om te speculeren over de oorzaken. 

Bronnen: NOS, AD

Risico's prioriteren 

Risico's prioriteren

Mede dankzij alle wet- en regelgeving, toezicht en handhaving eist brand relatief weinig dodelijke slachtoffers. Iets wat beslist niet geldt voor...

Kom jij ook naar de Arbo Actualiteitendag?

Kom jij ook naar de Arbo Actualiteitendag?

Op 28 mei is het weer zover: de Arbo Actualiteitendag. Experts nemen in 4 masterclasses de belangrijkste arbogerelateerde actualiteiten met je door...

Verschenen: Praktijkblad Veiligheid & Preventie - Nummer 2 - mei 2024

Verschenen: Praktijkblad Veiligheid & Preventie - Nummer 2 - mei 2024

Het nieuwe nummer van het Praktijkblad Veiligheid & Preventie is verschenen. In dit nummer lees je onder meer over het opstellen van een goed...

Praktijkblad Veiligheid & Preventie - nummer 2 - mei 2024

Praktijkblad Veiligheid & Preventie - nummer 2 - mei 2024

Het Praktijkblad Veiligheid & Preventie nummer 2 van mei 2024 is verschenen.

In 3 stappen naar een warm leerklimaat 

In 3 stappen naar een warm leerklimaat

Een warm leerklimaat en inclusief leren zijn voorwaarden voor succesvol leren in het werk. Hoe zorgen we voor een gezond en veilig werkklimaat waar...

Veiligheidsinstructies, niet zomaar een documentje 

Veiligheidsinstructies, niet zomaar een documentje

Hoe leer je? Voor een snel antwoord op die vraag stel ik mensen vaak deze vraag: 'Als je een nieuwe smartphone hebt gekocht, wat doe je dan? Eerst de...

Diversiteitsbeleid ontbreekt bij veel bedrijven: belangrijke rol voor arboprofessional

Diversiteitsbeleid ontbreekt bij veel bedrijven: belangrijke rol voor...

Bijna tweederde van de organisaties in Nederland heeft geen diversiteits- en inclusiebeleid. Bovendien verwacht 43% van de Nederlanders geen...

Ouderschapsverlof is tool voor goede werk-privébalans jonge ouders

Ouderschapsverlof is tool voor goede werk-privébalans jonge ouders

Een goede werk-privé balans is juist voor jonge ouders essentieel. Toch slaat een kwart van hen betaald ouderschapsverlof over. Waarom is dat?