De preventiemedewerker draagt samen met de andere professionals zorg voor een veilige en gezonde werkomgeving voor medewerkers. Zo helpt de preventiemedewerker de werkgever bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Onder andere om uitval van mensen, als gevolg van ongevallen of ziekte, te voorkomen. Ook zijn er steeds meer preventiemedewerkers betrokken bij het opzetten van een arbobeleid. Om deze functie goed uit te voeren heeft de preventiemedewerker behoefte aan (de juiste) informatie.
Preventiemedewerker, een praktische handleiding geeft inzicht in:
- Wat precies de inhoud is van uw taken.
- Waar u bronnen zoals gerelateerde literatuur en internetsites kunt vinden die u verwijzen naar hulpmiddelen en verdiepende informatie.
- Hoe u structuur kunt aanbrengen in een geconstateerd probleem in samenwerking met verschillende deskundigen.
- Hoe u op een menselijke, maar overtuigende manier kan zorgen dat alle niveaus in de organisatie problemen gaan aanpakken om zo beter te kunnen presteren.
Door middel van de volgende thema’s krijgt u als preventiemedewerker de basisinformatie waar u direct mee aan de slag kunt:
- De functie van de preventiemedewerker
- Wet- en regelgeving
- Aansprakelijkheid
- Arbomanagement
- Werkplekken
- Verzuimbeleid
- Sociale vaardigheden