AGRESSIE

Als klanten of bezoekers agressief worden is de werknemer meestal het haasje. Die is dan de 'front office' en vangt de eerste klappen op. Een goede werkgever beschermt daarom de werknemer met preventieve maatregelen. De MKB Servicedesk, een ondersteuningsorganisatie van de branchevereniging MKB-Nederland en enkele grote partners, helpt daarbij. MKB Servicedesk heeft een webpagina met eenvoudige praktische maatregelen om agressie tegen het personeel te voorkomen. Tips over een veiligheidsplan, inzet van personeel, winkelinrichting, kassabeheer en geldtransport voorkomen problemen in een vroeg stadium. Is er desondanks iets voorgevallen, dan is goede opvang voor het personeel erg belangrijk. Ook daarvoor is aandacht op de site. Blijven er na het lezen nog vragen over? Dan kan de gebruiker die via de site stellen. Hiervoor is wel een abonnement op de Servicedesk nodig. Dat kost minder dan honderd euro per jaar. Een schijntje in vergelijking met de gevolgen voor de werknemer na agressief gedrag van een klant of bezoeker. En voor dat geld mag je vragen stellen over alles wat voor een ondernemer belangrijk is.