artikel

AGRESSIE

Geen categorie

Als klanten of bezoekers agressief worden is de werknemer meestal het haasje. Die is dan de ‘front office’ en vangt de eerste klappen op. Een goede werkgever beschermt daarom de werknemer met preventieve maatregelen. De MKB Servicedesk, een ondersteuningsorganisatie van de branchevereniging MKB-Nederland en enkele grote partners, helpt daarbij. MKB Servicedesk heeft een webpagina met eenvoudige praktische maatregelen om agressie tegen het personeel te voorkomen. Tips over een veiligheidsplan, inzet van personeel, winkelinrichting, kassabeheer en geldtransport voorkomen problemen in een vroeg stadium. Is er desondanks iets voorgevallen, dan is goede opvang voor het personeel erg belangrijk. Ook daarvoor is aandacht op de site. Blijven er na het lezen nog vragen over? Dan kan de gebruiker die via de site stellen. Hiervoor is wel een abonnement op de Servicedesk nodig. Dat kost minder dan honderd euro per jaar. Een schijntje in vergelijking met de gevolgen voor de werknemer na agressief gedrag van een klant of bezoeker. En voor dat geld mag je vragen stellen over alles wat voor een ondernemer belangrijk is.

 

Waar

 

www.mkbservicedesk.nl/1156/agressie-geweld-bedrijf.htm

 

Wie

 

MKB Servicedesk

 

Waarover

 

agressie en geweld in bedrijf

 

Waarom

 

wat kan de werkgever doen

 

 

Zoekend op internet naar informatie over agressie tegen werknemers kom je vooral bedrijven tegen die (kostbare) opleidingen verzorgen. Deze website, gemaakt door uitgever Applinet en eerder in dit blad al besproken toen het over werkdruk ging, biedt echter een gratis training aan die een goede basis vormt om te leren omgaan met agressie. Wat is agressie? Waarom zijn mensen agressief? Hoe herken je agressie? Hoe ga je er mee om? En hoe kun je het voorkomen? Allemaal vragen die hier aan de orde komen. Achtergronden en praktische tips komen in de leerzame training aan bod. Agressie kan in verschillende vormen voorkomen: verbaal en non-verbaal, of in de vorm van emotionele chantage. Ook hierop wordt ingegaan. Er staan zelfs tips voor mensen die zelf agressief zijn en zich willen leren beheersen. En is dit allemaal niet genoeg, dan is er nog een literatuurlijst met aanbevolen boeken. De training is niet alleen gratis, het kost ook veel minder tijd. In een paar uur kun je basisprincipes leren. Gratis heeft ook een nadeel: door de tekst heen staat op verschillende plekken reclame. Het is de prijs die je moet betalen voor de voordelen van de site. Soms is het irritant, maar agressief word je er waarschijnlijk niet van.

 

Waar

 

www.leren.nl/cursus/socialevaardigheden/agressie/

 

Wie

 

Applinet

 

Waarover

 

online trainingen over veel uiteenlopende onderwerpen

 

Waarom

 

snel, goed en goedkoop basiskennis opdoen

 

 

Meer informatie? Zie Webgids Arbeidsomstandigheden (arbo.favos.nl).

 

 

 

Reageer op dit artikel