artikel

Kimberly-Clark biedt kwaliteit in veiligheid

Geen categorie

In het segment ‘veiligheid ’ onderscheidt KIMBERLY-CLARK PROFESSIONAL* zich niet alleen door kwaliteit, maar ook door innovatie. Die innovatie is gebaseerd op ontwikkelingen in andere markten waarin het bedrijf opereert, zoals de gezondheidszorg en retail. Pincott : ‘Innovaties en ideeen die samenhangen met andere producten, gebruiken we ook voor onze veiligheidsproducten. Doordat we zo’n groot bedrijf zijn, ontstaat dit soort synergie. Wij hebben het marktaandeel van een grote onderneming, maar de flexibiliteit van een klein bedrijf dat rechtstreeks contact heeft met de klant, face to face. Echte innovatie komt tot stand door te luisteren naar de klant. Dat is de sleutelfactor in succesvolle productontwikkeling, want klanten willen altijd unieke dingen die nog niet bestaan. De ideeen die klanten aandragen voor innovatie worden verder ontwikkeld door marktonderzoek, door ze voor te houden aan focusgroepen en belangrijke beslissers in de veiligheidssector. ’ Het achterliggende doel van de innovatieve strategie van het bedrijf is eenduidig: ‘Wij willen de belangrijkste leverancier zijn van disposable veiligheidsproducten en we willen graag dat de markt zich daar ook van bewust is, dat is de uitdaging waarvoor we ons gesteld zien. Of het nu gaat om werkkleding, handschoenen, maskers of veiligheidsbrillen. Het gaat er niet om dat we op de markt brengen wat anderen ook al hebben, maar dat we komen met iets nieuws en innovatiefs.’

 

Klanten kunnen bij KIMBERLY-CLARK PROFESSIONAL* terecht voor de hele range aan persoonlijke beschermingsmiddelen. Pincott: ‘Dat onderscheidt ons van anderen, want vaak maken die alleen bijvoorbeeld handschoenen of veiligheidsbrillen. Wij willen bescherming bieden van top tot teen, we bieden een totaaloplossing die bestaat uit een hele reeks producten. Er zijn ook plannen om in de toekomst gehoorbescherming toe te voegen aan het assortiment. Onze producten zijn door onze wereldwijde organisatie altijd en overal hetzelfde ; onze klanten weten wat ze krijgen aan kwaliteit en service. Wie voor ons kiest, koopt een merk en een reputatie. Uiteraard maken we soms lokale aanpassingen aan producten, vooral ingegeven door verschillen in wet- en regelgeving. De Europese normen zijn daarbij wel vaak leidend, want die gaan het verst in het beschermen van mensen. En waarom zouden mensen elders geen behoefte hebben aan optimale veiligheid? We proberen onze klanten het belang van die verdergaande bescherming te laten begrijpen. Ik geloof dat wij hier leidend in zijn.’

 

Recent heeft KIMBERLY-CLARK PROFESSIONAL* een nieuw veiligheidsproduct geintroduceerd : KLEENGUARD* Oogbescherming. Klanten willen in beschermingsmiddelen een goede balans tussen comfort en stijl. Pincott ziet het als een duidelijke trend. ‘Ons assortiment KLEENGUARD* Oogbescherming biedt optimale bescherming, waarbij veiligheid en design hand in hand gaan’, zegt hij. ‘Deze serie veiligheidsbrillen heeft moderne, lichte monturen met een hippe uitstraling. De brillen zijn comfortabel in het dragen en je kunt er goed mee verschijnen.’ Chris Pincott vindt het logisch dat design een rol speelt bij veiligheid. ‘Als een bril er goed uitziet, zullen mensen geneigd zijn hem vaker en langer te dragen. En dat is de bedoeling van een bril: je moet ‘m constant dragen omdat je nooit weet wanneer er iets in je oog springt. Met onze brillen kun je eventueel zelfs naar een feestje zonder dat je raar aangekeken wordt. ’ Een andere trend in de markt voor persoonlijke beschermingsmiddelen is dat klanten behoefte hebben aan vereenvoudiging. Pincott: ‘In de markt zijn bijvoorbeeld ontelbare soorten handschoenen verkrijgbaar voor dito toepassingen; dit schept verwarring bij zowel de eindgebruiker als de distributeur. Wij willen helpen door het aanbod te beperken tot datgene wat eindgebruikers echt nodig hebben. Als productiebedrijf met een uitstekende staat van dienst op het gebied van bedrijfsveiligheid, begrijpen we ook dat het beheersen van kosten van vitaal belang is. We kunnen onze distributeurs ook helpen door een complete lijn beschermingsmiddelen aan te bieden, die aansluit bij de voornaamste behoeften in de markt. Op die manier kunnen ze met minder partijen zaken doen en zo efficiencyvoordelen behalen. Hoe dan ook: beschermingsmiddelen zijn altijd nodig, of er nu een recessie is of juist een bloeiende economie.’

 

OVER KIMBERLY-CLARK PROFESSIONAL*

 

KIMBERLY-CLARK PROFESSIONAL*, onderdeel van Kimberly-Clark Corporation, levert naast beschermende werkkleding onder meer disposable poetsdoeken (voor licht en zwaar gebruik), disposable handdoeken, handreinigingsdoeken en toiletsystemen. Klanten zijn zowel multinationals als kleine bedrijven in o.a. de gezondheidszorg, retail en de producerende industrie. Kernbegrippen zijn effectiviteit, efficiency, hygiene, bescherming en comfort. Bekende merknamen zijn KLEENEX , SCOTT , WYPALL* en KLEENGUARD*. Wereldwijd werken er 64.000 mensen bij het bedrijf, in Nederland ongeveer 80, waarvan 10 zich bezighouden met Safety. www.kcprofessional.com/nl

 

 

Reageer op dit artikel