artikel

Slenteren op de A+A-beurs

Geen categorie

De producenten zelf spreken liever van een uitdaging, maar een objectief toeschouwer zou vaststellen dat zij worstelen met een groot probleem. Veel Europese landen sukkelen namelijk met hun economie; vooral in Duitsland, Italie en Nederland is de situatie weinig rooskleurig. Bedrijven tellen hun geld liever drie keer na voordat ze persoonlijke beschermingsmiddelen aanschaffen.Maar zoals gezegd: de fabrikanten zelf zien liever de zonnige zijde. Want andere macro-economische ontwikkelingen werken juist in hun voordeel. Nieuwe lidstaten van de Europese Unie vormen ideale afzetmarkten. Vooral Midden-Europa trekt veel nieuwe industrie aan, en dat betekent: veel vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen. Bovendien zullen de standhouders de nadruk leggen op de harmonisering van wetten en regels binnen de Europese Unie. De wirwar van beschermingsregels werd in de afgelopen jaren geordend tot een geheel, en dus kunnen bedrijven nu gemakkelijker zien welke beschermingsmiddelen ze nodig hebben.Bovendien is de markt volwassen geworden. Vooral grote bedrijven maken werk van arbo, en zien dat niet langer als kostenpost. En hun kleinere collega’s worden door de wetenschap over de streep getrokken. Zo bleek uit Duits onderzoek dat iedere geinvesteerde euro zichzelf meer dan dubbel terugbetaalt (€ 2,30).

 

Van de kant van de beursorganisatoren klinken daarom veel geluiden in een vrolijk majeur. Over de safety-markt (de beschermingsmiddelen) bijvoorbeeld. Er staat op de beurs een ‘levenskrachtige en dynamische branche klaar om zich aan de bezoekers te tonen’, juicht de persmap. ‘Die branche straalt uit dat ze de kentering in de markt aankan.’ Die kentering was al te zien op de A+A 2003: de toekomst van de beschermingsmiddelen ligt – zoals dat heet – in de integrale benadering. Niet langer kan een producent volstaan met een stand met losse artikelen. Hij moet een complete uitrusting hebben hangen, waarvan de verschillende onderdelen op elkaar zijn afgestemd. Dat betekent samenwerking met andere fabrikanten.Let bijvoorbeeld op de combinaties van helmen en ademhalingsmaskers, voor brandweergebruik. Omdat de producenten hun productieproces op elkaar hebben afgestemd, zijn de hulpmiddelen gemakkelijker op te zetten. Ook zit het allemaal veel lekkerder.En wie zich van onder tot boven in de Corporate Wear steekt, voelt zelf de synergie tussen zijn ondergoed en het vest en het jack. De makers hebben de losse kledingstukken zo gecombineerd, dat optimale functionaliteit is gegarandeerd. Let ook op het materiaal en de weefstructuren. Dit is high tech allemaal. Wat vroeger was voorbehouden aan formule-1-kampioenen, behoort nu tot de standaarduitrusting van de machinebankwerker.

 

Misschien ook aardig om eens met de producenten van gedachten te wisselen over de toekomst. Wanneer verwachten ze de eerste beschermingskleding te kunnen leveren met een zelfreinigend vermogen? De technologie is er. Vanaf eind vorig jaar zijn er – buiten de safety-branche – pakken, broeken en jacks te koop die maar zelden in de was hoeven: het vuil loopt in druppels van het oppervlak. En wat zijn de gedachten van de standhouder over ‘smart clothes’? Nee, dit zijn niet alleen technische speeltjes. Het kan wel degelijk nuttig zijn om sensoren, camera’s en navigatiesystemen in kleding te integreren. Iemand die een ongeluk heeft gehad en zelf niet meer om hulp kan roepen, zal blij zijn dat de chip in zijn kleding een noodsignaal uitzendt. En zijn collega die in een beschermend pak door de gevaarlijke stoffen waart, vindt het eveneens prettig als dat pak de schadelijke concentraties in de lucht meet, en tegelijk gegevens over zijn lichaamsfuncties doorgeeft aan een controlecentrum. Maar zelfs met zijn schappen vol sciencefictionpakken is de producent nog niet klaar voor de toekomst. Want het gaat de consument niet alleen om het product, maar ook om de dienstverlening daaromheen. Een fabrikant zal steeds vaker bij zijn klanten op bezoek gaan, bijvoorbeeld om de lokale belastingssituatie te analyseren of zijn producten aan te kunnen passen aan het bedrijf. Daarnaast komt hij regelmatig langs om zijn artikelen te controleren, schoon te maken en tijdig te vervangen.

 

Behalve de safety-markt, heeft ook de wereld van de ‘security’ de boodschap opgevangen: de klant houdt niet op klant te zijn op het moment dat hij zijn geld heeft overgemaakt. Een producent moet zijn veiligheidssysteem niet alleen verkopen, maar ook kunnen onderhouden. Nadeel is natuurlijk dat daar kennis en vaardigheden voor nodig zijn, maar daar staat tegenover dat de fabrikant niet aan zijn prijs hoeft te morrelen om de concurrentie op afstand te houden. Want die concurrentie is sterk en dat is geen wonder. Producenten realiseren zich dat er een behoefte bestaat, of zou moeten bestaan. Want de techniek schrijdt zo snel voort dat alleen de nieuwste systemen up-to-date zijn.

 

Een nieuwe trend is multifunctionaliteit. Neem de Closed Circuit Television. Een organisatie kan die niet alleen inzetten om het verkeer te bewaken of criminelen te spotten, maar ook om een beginnend brandje op te sporen. Vooral beheerders van openbare gebouwen zullen de komende jaren aandringen op nieuwe brandmeldings- en veiligheidssystemen. Handig natuurlijk als de gebruiker zo’n nieuwe aankoop direct aan kan sluiten op de rest van zijn apparatuur. Storingsdetectie en centrale bedrijfsveiligheidssystemen moeten dus compatibel zijn met GPRS-, GSM- en IP-netwerken.

 

Naast de beurs organiseert de A+A ook een congres. Ongeveer 350 experts, uit de politiek, de onderzoekswereld en de praktijk van de arbozorg, houden meer dan veertig lezingen en nemen deel aan panels. Ook bij dit congres heeft de organisatie zich niet willen vastleggen op een thema. Of, in de woorden van de folder, er passeert de gehele bandbreedte aan actuele thema’s op het gebied van veiligheid, gezondheid en werkplekinrichting.

 

A+A 2005 PRAKTISCH

 

 

NEDERLANDSE STANDS

 

Op de A+A 2005 staan 37 bedrijven uit Nederland:

 

BEDRIJFSNAAM

 

HAL

 

STAND

 

AKTA

 

07A

 

7AC18

 

BATA INDUSTRIALS

 

03

 

3C62

 

BECKUM WORKWEAR

 

01

 

1A41

 

BLACKSTONE

 

03

 

3D51

 

BODY KNIT

 

05

 

5G05

 

BUCOFA

 

03

 

3D04

 

CARHARTT WORKWEAR

 

04

 

4A23

 

CBI PROMOTION

 

05

 

5H21..J31

 

COASTAL TRAINING

 

06

 

6B65

 

CROWCON DETECTION

 

06

 

6A29

 

EM MA

 

04

 

4G20

 

EQUIPE QUALITY

 

06

 

6H35

 

ESE

 

07A

 

7AH01

 

FUR TEXTILES NEDERLA

 

05

 

5F32

 

HAVEP

 

03

 

3D04

 

HAWEDO

 

05

 

5P43

 

HELLY HANSEN NL

 

01

 

1C23

 

HEVEA SCHUHE

 

03

 

3G41

 

HONOR

 

06

 

6J05

 

INDUSTRIAL SCIENTIF

 

06

 

6A35

 

ISCO TECHNIC

 

02

 

2B41

 

LEEGHWATER

 

05

 

5G05

 

MAJESTIC

 

07

 

70A13

 

MAMMOET WORKWEAR

 

04

 

4H09

 

MATCON

 

06

 

6J40

 

NORTH SAFETY PRODUCT

 

04

 

4E33

 

POLYG RAPH IC

 

03

 

3A70

 

PROMO

 

02

 

2D27

 

PWG

 

03

 

3A72

 

SACOBEL LEATHER

 

04

 

4H15

 

SIGMA SPORTSCHOEN

 

04

 

4F09

 

SUPERIOR

 

06

 

6H31

 

TEN CATE PROTECT

 

03

 

3E47

 

THERMOPATCH NL

 

03

 

3F04

 

TNO DEFENSE

 

06

 

6B30

 

VAN PUIJENBROEK

 

03

 

3D04

 

WELDAS

 

01

 

1F03

 

 

 

Reageer op dit artikel