artikel

Trillen op de heftruck

Geen categorie

Maar toch… ervaring beschermt niet tegen alle gevaren, zo blijkt uit onderzoek van BMWT, de branchevereniging voor heftruckproducenten en leveranciers. De onderzoekers selecteerden twee uitstekende heftruckchauff eurs en lieten ze een dagje proefrijden met zes merken heftrucks.

 

Wat bleek? Nee, geen van de voertuigen overschreed de wettelijke grenswaarde van 1,15 m/s2. Maar wel passeerden ze vrijwel allemaal de actiewaarde van 0,5 m/s2. En volgens het Nederlands Centrum van Beroepsziekte zijn trillingen boven die grens verantwoordelijk voor ongeveer eenderde van alle rugklachten bij Nederlandse werknemers.

 

Volgens Doornbusch moeten werkgevers zich zorgen gaan maken – al komt het gevaar niet uit

 

de verwachte hoek. ‘Nee, van de Arbeidsinspectie hoef je niet veel te vrezen: die handhaaft tot nu toe weinig op trillingen en schokken.

 

Als arbeidsinspecteurs bij bedrijven langskomen, controleren ze voornamelijk of er een RIE ligt.

 

Naar de inhoud kijken ze nauwelijks, zeker niet op het gebied van trillingen en schokken. Het overgrote deel van de RIE’s vermeldt trouwens niet in hoeverre de werk nemers hieraan worden blootgesteld.’

 

Voor controles hoeven werkgevers voorlopig dus niet bang te zijn, maar toch kunnen ze niet ontspannen achteroverhangen. Het echte gevaar zit volgens Doornbusch in de claims die werknemers bij hun werkgever kunnen neerleggen.

 

‘Een heftruckchauff eur die het in zijn rug heeft, staat heel sterk in de rechtszaal. De relatie tussen trillingen en rugklachten is namelijk honderd procent duidelijk bewezen. Dus hoeft de werknemer alleen aan te tonen dat hij klachten heeft, en dat die door het werk zouden kunnen zijn veroorzaakt. Voor de rechter is dat voldoende.

 

De werkgever heeft het heel wat moeilijker: die moet vervolgens bewijzen dat hij alles in het werk heeft gesteld om zijn mensen te beschermen tegen gezondheidsschade. Dat hij dus aan zijn zorgplicht heeft voldaan.’

 

Mochten werkgevers zich nu zorgen maken over hun zorgplicht, dan heeft Doornbusch enkele tips voor hen.

 

– Kies een heftruck waarvan niet alleen de Peter Passenier is journalist en werkzaam bij Kluwer hefi nstallatie in orde is, maar ook de stoel: die moet de schokken goed dempen en zich kunnen instellen op het gewicht van de gebruiker.

 

Kijk bij de aanschaf niet op een paar honderd euro meer of minder. Bedenk dat zo’n vorkheftruck 30.000 tot 40.000 euro kost, en daarbij valt tweehonderd euro meer voor een stoel in het niet. Doornbusch: ‘Vorkheftrucks worden vaak gekocht door de afdeling Inkoop. En die jongens daar letten wel op kleine bedragen. Hun aandacht gaat uit naar de kwaliteit van de vorkheftrucks en niet naar de schokabsorberende eigenschappen van stoel of banden. Ten onrechte dus.’

 

– Hebt u een top-stoel ingekocht, besteed dan ook aandacht aan het onderhoud. Dat gebeurt nu nog te weinig, vindt Doornbusch. ‘De helft van de stoelen die ik tegenkom, is kapot: de vering werkt niet meer, de bekleding is versleten, en de knoppen om de stoel mee in te stellen, ontbreken of zijn domweg afgebroken. Bovendien is 90 procent niet goed afgesteld op het gewicht van de chauff eur die er op dat moment mee rijdt. En als dat niet zo is, ga je de mist in. Schaf bij voorkeur een stoel aan die zich geheel automatisch instelt.’

 

– aarnaast moet de werkgever zorgen voor een egaal wegdek. Want wie met grote vaart over spleten, drempels en kieren scheurt, laat recordwaarden registreren. ‘Die kunnen oplopen tot wel boven 2 m/s2. Nee, er bestaan geen wettelijke grenswaarden voor pieken.

 

Het is namelijk niet precies bekend bij welke veiligheid/september 2007 7 piekwaarden mensen stukgaan, maar aannemelijk is wel dat pieken de schade veroorzaken.’

 

– Als we kijken naar de waarden die BMWT heeft gemeten, is het niet verstandig om chauff eurs acht uur per dag op een heftruck te zetten. Drie uur zou al gezondheidsschade kunnen opleveren.

 

– Houd rekening met zwangerschap. Niet voor niets moet de Arbeidsinspectie een boete opleggen als een zwangere chauff eur wordt blootgesteld aan een waarde van meer dan 0,25 m/s2. Even tussen haakjes: deze waarde komt overeen met het besturen van een personenauto op de snelweg bij circa 100 km/uur.

 

– Maar zoals gezegd: ook de rijstijl van de chauffeur is belangrijk. Doornbusch: ‘Iemand die zich gedraagt als een formule-1-coureur en steeds vol in de remmen moet, is een gevaar voor het bedrijf en zichzelf. Daar helpt niets tegen, ook geen gladde vloer of dure stoel.’

 

Op www.bmwt.nl kunt u een programma downloaden om uw eigen situatie mee door te rekenen. Hier kunt u ook het rapport ‘Lichaamstrillingen op de heftruck’ opvragen.

 

Ook via www.arbouw.nl is een brochure te downloaden over trillingen en schokken tijdens het werk.

 

Jan Doornbusch is werkzaam bij Vibrations@work BV te Zaltbommel

 

Reageer op dit artikel