Zonder oorpluggen word ik gek

Een van de dingen die veranderd is in de loop der tijd, is de aandacht voor gehoorbescherming voor professionele muzikanten. Hans La Faille is al vroeg begonnen met het dragen van pluggen tegen de overmaat van geluid waar hij de hele dag in staat. 'In een bepaald frequentiegebied niet zo best', antwoordt hij desondanks op de vraag hoe het is met zijn oren. 'Dat komt omdat ik, los van de herrie van mijn eigen instrument, altijd in zoveel lawaai heb gezeten. Het middengebied van mijn beide oren werktniet. Maar ik heb er gelukkig in het dagelijks leven niet veel last van, het wordt niet erger en ik hoor ook geen fluittoon. Mensen veronderstellen altijd dat andere bandleden boven het geluid van de drummer uit moeten komen, maar dat is al jaren niet meer waar. Het is nu zo dat drummers versterkt moeten worden omdat ze anders niet meer boven de bas, gitaren en keyboards uit kunnen komen. Toen we net begonnen, met Blues Dimension, hadden we een gitaarversterker en twee zangzuiltjes en dat was het. Maar de versterking van die andere instrumenten heeft een enorme vlucht genomen de afgelopen jaren; ik vind het een drama! ' Het is Hans La Faille een raadsel waarom geluid van een band zo hard moet zijn. 'Ik snap daar niets van', zegt hij. 'Maak geluid mooi, niet hard. Gitaristen zijn ijdeltuiten. Ze hebben er op de buhne een handje van om zichzelf zogenaamd niet te horen of hun geluid niet te hebben en dat soort gezeur. Maar het gaat erom dat je samen speelt en niet tegen elkaar. Op de buhne hebben we een geluidsman die ervoor zorgt dat geluid goed gemixt wordt en dat het voor ons allemaal wel te doen is met het geluid via de monitor. Bovendien heb ik ook mijn eigen monitor waarmee ik kan doen wat ik wil, plus een geluidsman van onszelf die weet wat iedereen wil. En uit voorzorg heb ik twee schotten tussen de gitaarversterking en de drums. Maar waarom het in de zaal zo verschrikkelijk hard moet met dat geluid over de PA - waar ik gelukkig achter zit en dus nauwelijks last van heb - dat snap ik niet. Er zijn tegenwoordig ook subwoovers die er, door gebruik te maken van een bepaalde frequentie, voor kunnen zorgen dat mensen de bas in hun lijf voelen ook al staat het geluid niet zo keihard. Van mij mag die volumeknop dus naar beneden. En waarom dat niet gebeurt? Festival- en concertgangers worden doof waar je bij staat. Er zal wel een bepaalde psychologie achter schuilen, dat mensen pas in de ban van de muziek kunnen zijn als het hard is. ' Tijdens het spelen in een zaal draagt La Faille geen oordoppen. 'Dat kan ik niet met spelen', zegt hij, 'dan hoor ik het niet goed en verlies het contact met de anderen. Je raakt met oordoppen wel decibels kwijt, maar ook frequenties van geluid, de voeling met de muziek. Die zijn essentieel bij het anticiperen op elkaar.' Gehoorproblemen worden vaak gerelateerd aan pop en rock, maar dat is onterecht. 'Klassieke musici, vooral strijkers, zijn net zo doof, daar is geen houden aan', stelt La Faille, 'het is een beroepskwaal.'