PSA: preventie en aanpak in drie stappen

Stap 2. Probeer het management zover te krijgen dat het een hoge PSA wil aanpakken. Succesvolle preventiemedewerkers lukt dat door de knelpunten in managementtaal aan te snijden. Ofwel: wat zijn de argumenten waarop managers hun beslissingen nemen? Het eerste uitgangspunt daarbij is het bedrijfsresultaat. Denk aan zaken die het bedrijfsresultaat direct beinvloeden, zoals verloop, verzuim en kwaliteit. Zo kan een te hoge werkdruk in een callcenter ertoe leiden dat de ene na de andere medewerker het voor gezien houdt. In deze tijd van arbeidskrapte is het moeilijk om vervangende werknemers te vinden. Hetzelfde werk moet dan door minder medewerkers gedaan worden. Gevolgen: toenemende werkdruk, het management heeft moeite zijn omzet te halen en vreest verlies van klanten. Voor de preventiemedewerker is het de kunst om dit soort processen te herkennen en erop in te spelen. Het kan helpen om samen met de medezeggenschapsraad op te trekken. Vaak zit de ondernemingsraad met dezelfde arbo-uitdaging: hoe krijgen we het management zover dat de aanpak van PSA op de agenda komt?