artikel

Arbo en de nieuwe media

Gezond werken

In het artikel ‘Informatiestroomversnelling’, gepubliceerd in het aprilnummer van vakblad Arbo, bespreken Raphael Gallis en Adri Noort met welke consequenties de nieuwe media hebben voor het werkproces van de arboprofessional.

Klanten zijn zelf vooraf steeds beter geinformeerd. Hoewel het ze vaak aan de kennis ontbreekt om die informatie goed te interpreteren moet de adviseur harder werken om hen van zijn gelijk te overtuigen. Ook vergen klanten sneller een antwoord en moet de adviseur over de grenzen van zijn eigen vakgebied heen kijken.

Gelukkig kan de arboprofessional ook putten uit een breder aanbod van informatiebronnen. Maar welke informatie is betrouwbaar? Overheden en kenniscentra (zoals de discussielijst iavm-l) leveren in ieder geval betrouwbare informatie alsook de online peer reviewed journals zoals Safety Science en talloze branche RI&E’s en arbocatalogi. Maar het blijft zelfs voor de arboprofessional gissen of hij compleet is.

Smartphone
Communicatie met vakgenoten is door opkomst van de smartphone en social media vereenvoudigd. Online verzending van foto’s en video’s maakt het mogelijk snel en efficient vanaf een andere locatie te adviseren.

Tot slot verschijnen er ook specifiek voor arbo steeds meer handige apps. Op de website iArbo wordt een selectie hiervan beschreven.

 

Bron: vakblad Arbo>>, april 2011.

Reageer op dit artikel