blog

Istanbul Airport: 27 of 400 dode arbeiders?

Gezond werken

Ik had weleens gehoord over de Lange Mars. Ergens in de jaren 30 was dit de roemruchte naam van een strategische verplaatsing van zo’n 130.000 Chinese communisten van het Rode Leger onder Mao. Tienduizenden overleefden de tocht niet. Maar van de Grote Verhuizing had ik nog nooit gehoord.

Istanbul Airport: 27 of 400 dode arbeiders?

En toch bestaat die, zo las ik in de krant. Na de bouw van een nieuw vliegveld in de stad Istanbul, Turkije, met de weinig fantasievolle naam Istanbul Airport, ging het oude vliegveld Atatürk dicht. Vervolgens werd in het eerste weekend van april van dit jaar de inventaris verhuisd naar het nieuwe vliegveld, dat daarna in gebruik werd genomen. Dat was de Grote Verhuizing.

Strategisch knooppunt tussen Europa, Afrika en Azië

Die verhuizing was volgens verslaggever Rob Vreeken van de Volkskrant logistiek een herculische opgave. Twaalf uur lang zou er geen vliegverkeer mogelijk zijn. Met vrachtwagens moest het materieel – van beveiligingsapparatuur tot complete vliegtuigen – van de oude naar de nieuwe locatie worden vervoerd. Daarvoor waren tussen vrijdagmorgen 03.00 uur en zaterdag 24.00 de omliggende snelwegen afgesloten.

Van Istanbul Airport vertrekken 1.300 vliegtuigen per dag

Het vliegveld ligt strategisch op een knooppunt van Europa, Afrika, het Midden Oosten en een deel van Azië. Op het oude vliegveld Atatürk stapten al jaarlijks 68 miljoen reizigers in en uit. De verwachting is dat het nieuwe vliegveld jaarlijks 90 miljoen passagiers gaat verwerken. Dat moet over zeven jaar zijn opgelopen naar 200 miljoen. Ter vergelijking: op Schiphol ging het in 2018 om 71 miljoen passagiers. Ook geen kleintje dus. Hoe dan ook, op Istanbul Airport zullen per dag zo’n 1.300 vliegtuigen vertrekken.

> LEES OOK: Grens veiligheid Schiphol in zicht, vindt OVV

Uitstoot van vliegtuigen zelf blijft buiten beschouwing

Aan het milieu is ook gedacht: het nieuwe vliegveld is ecologisch vriendelijk gebouwd. Als compensatie zijn ergens ruim 1,8 miljoen bomen geplant. Daar moet wel bij worden bedacht dat een derde van dit aantal eerst is gekapt voor de aanleg van het nieuwe complex. De uitstoot van de vliegtuigen zelf blijft – net als bij de klimaatdiscussie in ons land – buiten beschouwing.

> LEES OOK: Klimaat

Verder zie je dat voor deze uitbreiding dezelfde argumenten zijn gehanteerd als in ons land. Groei van Turkish Airlines tegen behoud van “onze” nationale trots, mogelijkheid van concurrentiestrijd, internationaal knooppunt en zo nog wat argumenten. De randverschijnselen komen bij dit soort megaprojecten vaak onvoldoende aan de orde. Denk bijvoorbeeld aan de concurrentiestrijd van Boeing met Airbus die mogelijk ten grondslag ligt aan het neerstorten van twee 737 Max 8 van Boeing, waarna alle toestellen van dit type aan de grond zijn gezet.

Bouw Istanbul Airport: 27 of 400 plus dode arbeiders?

En op die grond is in negatieve zin ook het nodige gebeurd. De bouw van het vliegveld zou volgens een Turkse krant aan meer dan vierhonderd arbeiders het leven hebben gekost. Per week zouden drie tot vier bouwvakkers zijn omgekomen. Aan de familie zou zwijggeld zijn betaald.

> LEES OOK: Twee trends bij dodelijke en ernstige arbeidsongevallen

Het Turkse ministerie van Arbeid beweert overigens dat er ‘slechts’ 27 personen zouden zijn omgekomen. De bouw van het vliegveld is gestart in mei 2015. Er is dus zo’n 4 jaar aan gebouwd. Dat betekent dan volgens de officiële cijfers gemiddeld nog altijd zeven dode arbeiders per jaar. Volgens de Turkse minister van Arbeid ‘slechts’. Het zou in ons land denk ik minstens tot Kamervragen hebben geleid. En terecht!

Auteur: Rob Poort | Bureaupoort.nl

 

> TIP: DOWNLOAD de whitepaper Top 5 Ongevallen op het werk

Istanbul Airport: 27 of 400 dode arbeiders?

Reageer op dit artikel