nieuws

Op jacht naar het knuffelhormoon

Gezond werken

Al 300.00 jaar geleden jaagden primitieve mensen in West-Europa op neushoorns en bizons. Wilde dieren omleggen met houten speren. In vergelijking met het gemak waarmee we tegenwoordig jagen, moet dat een behoorlijk stressvolle bezigheid geweest zijn.

Op jacht naar het knuffelhormoon

Wij moderne mensen hoeven niet meer te vechten voor ons eten. Hoewel … tegenwoordig zijn mentale krachtmetingen aan de orde van de dag. Ook nu moeten we snel reageren. En dan worden we ook nog eens 24/7 overladen met informatie. Wat stress betreft zijn we dus zeker niet beter af dan vroeger. Ons stresssysteem staat te vaak in de overdrive. We balanceren op het randje van overbelasting en steeds meer mensen hebben burn-outklachten.

Gezond

Maar dan zegt u: een beetje stress is toch juist gezond? En dat klopt. We móeten regelmatig een beetje gestrest zijn om veerkrachtig en gezond te blijven. Zowel fysiek als mentaal. Maar er moet wel balans zijn: véél stress vraagt om véél herstel. Dat geldt zelfs voor de meest ambitieuze jagers onder ons.

Herstel

Wetenschappers hebben zich afgelopen decennia massaal op het stressonderzoek gericht. Daardoor weten we er veel van. Onder andere dat het stresssysteem ervoor zorgt dat er energie vrij komt. Over het tegenovergestelde mechanisme, het herstelsysteem, is veel minder bekend. Dat is minstens zo belangrijk, want het zorgt voor aanvulling van de energievoorraden en voor reparatie en vernieuwing. En het maakt dat we ons na gedane arbeid ontspannen voelen en kunnen genieten van andere dingen.

Knuffelhormoon

Een herstel-hormoon om in de gaten te houden is oxytocine. Het staat bekend als ‘knuffelhormoon’ dat betrokken is bij bevallingen, borstvoeding en moederliefde. Deze stof heeft ook belangrijke herstelfuncties. Oxytocine helpt namelijk de stressreactie te dempen, de bloeddruk en de hartslag te verlagen en het ondersteunt de vertering van voedsel. Het zit overal in ons lichaam: in de hersenen, darmen, huid, het bloed, hart, zelfs in onze zaad- en eicellen. Het is een belangrijk hormoon voor zowel vrouwen als mannen.

Voor elkaar zorgen

Door bewust voor bepaalde activiteiten te kiezen, kunnen we het oxytocine-gehalte in ons lichaam positief beïnvloeden. Zo zorg je voor extra herstel. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat mensen die voor elkaar zorgen meer oxytocine produceren en gezonder zijn. Wellicht lijkt dat voor vrouwen makkelijker, maar laat u niet ontmoedigen, heren! Beide sexen zijn erop gebouwd om contact te maken, te koesteren, lief te hebben en voor elkaar te zorgen.

Ontspanning

Stelt u zich eens voor hoe de primitieve jagers na ‘hun werk’ terugkeerden naar de groep. Opgelucht dat ze het overleefd hadden. Het was tijd om over hun belevenissen te vertellen, te eten, plezier te maken, de liefde te bedrijven en te slapen. Bezigheden die we tegenwoordig ook als ontspannend ervaren en die het herstelsysteem aansporen om een tandje bij te zetten. En er zijn meer manieren. Gebruik deze tips voor de jacht op het knuffelhormoon.

Drie tips voor meer oxytocine

  1. Laat u masseren of ga in een warm bad zitten. Daarvan gaat de bloeddruk omlaag en zakken de stresshormonen.
  2. Eten geeft een verzadigd en tevreden gevoel. Ga niet op dieet, maar eet gewoon gezond: vermijd light-producten en suiker, eet veel groenten, noten, eiwitten en vooral ook voldoende vetten.
  3. Denk positief. Lichte gedachten en humor activeren het oxytocinesysteem en dat maakt de mens optimistischer.

Auteur: Carolien Hamming | Directeur CSR Centrum voor Stressmanagement

 

> Kunt u de komende tijd wel meer praktische hersteltips gebruiken? Volg Carolien Hamming op Twitter.

> Nog meer manieren om stress te lijf te gaan? Lees het boek ‘5 sterrenaanpak voor gezonde werkdruk‘.

Reageer op dit artikel