nieuws

Werkdruk onderwijs stijgt nog steeds

Gezond werken

Steeds meer leerkrachten in het basisonderwijs vinden dat het met de drukte op hun werk de spuigaten uitloopt. Inmiddels noemt 56 procent de werkdruk niet acceptabel.

Werkdruk onderwijs stijgt nog steeds

Dat percentage ligt aanzienlijk hoger dan in 2012, toen 41 procent van de docenten in het basisonderwijs aangaf te hoge werkdruk te ervaren. Dit zijn de uitkomsten van een representatief onderzoek onder 861 leerkrachten in het basisonderwijs door onafhankelijk onderzoeksbureau DUO Onderwijsonderzoek en De Monitor.

Werkdruk

Veelgenoemde oorzaken van de hoge werkdruk zijn de leerlingen in een klas die extra aandacht nodig hebben, de administratieve rompslomp en de grote klassen. Van alle werknemers in Nederland vindt ‘slechts’ 15 procent de werkdruk niet acceptabel. Volgens het onderzoek zijn onder de leraren in het basisonderwijs ook de werkgerelateerde gezondheidsklachten toegenomen.

Roofbouw

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs erkent dat er zo roofbouw wordt gepleegd op leerkrachten in het basisonderwijs. Leerkrachten van basisscholen die stoppen met in hun ogen overbodige administratie en daardoor mogelijk in de problemen komen met het schoolbestuur, kunnen rekenen op zijn steun. Dekker zei dit zondagavond in het tv-programma De Monitor (KRO-NCRV).

Administratie

Meer geld is volgens hem niet de oplossing; leerkrachten zouden gewoon minder administratief werk moeten doen. Dekker herhaalt in het programma dat volgens hem bij leraren ten onrechte de indruk is ontstaan dat scholen een uitgebreide administratie moeten bijhouden omdat de inspectie en het ministerie dat willen. “Ik denk dat we daar in het verleden onvoldoende helder over zijn geweest”, aldus Dekker.

 

> Snel PSA te lijf? Volg de 1-daagse opleiding Psychosociale Arbeidsbelasting.

> Download hier de gratis whitepaper over Werkdruk

Reageer op dit artikel