nieuws

Aanslag Brussel: ook zorgplicht bij zakenreis

Veilig werken

Organisaties weten vaak niet waar hun reizende medewerkers zijn en hoe zij die kunnen bereiken. De aanslag op de luchthaven van Brussel maakt nog eens duidelijk dat werkgevers hun zorgplicht voor reizende werknemers serieus moeten nemen.

Aanslag Brussel: ook zorgplicht bij zakenreis

Dat zegt Odete Pimenta da Silva, directeur van de Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) tegen de redactie van Zakenreis.nl.

Zorgplicht

De NATM wil de komende tijd bedrijven nadrukkelijk op hun zorgplicht wijzen. “Travel managers weten lang niet altijd waar hun reizende medewerkers zich bevinden en welke stappen zij moeten ondernemen om hen snel te bereiken in geval van calamiteiten. Terwijl dit wel een wettelijk verplichting is van het bedrijf.” Want volgens artikel 7:658 Burgerlijk Wetboek blijft de aansprakelijkheid van de werkgever niet beperkt tot de feitelijke werksituatie van de werknemer. In bepaalde gevallen – zoals zakenreizen – kan de werkgever ook voor de situatie daarbuiten verantwoordelijk worden gesteld, zelfs als hij de zorg voor de veiligheid geheel of gedeeltelijk moet overlaten aan anderen.

Zakenreis

De conclusie van Pimenta da Silva komt overeen met de uitkomst van het onderzoek dat de Aberdeen Group vorig jaar presenteerde. Hieruit blijkt dat een op de drie bedrijven geen beleid heeft om de veiligheid van zakelijke reizigers te garanderen of dat het beleid onbekend is. Wanneer werknemers onverhoopt in onveilige situaties belanden, vertrouwt meer dan de helft van de ondervraagden op mobiele apparaten als telefoon en tablet om de werknemers van informatie te voorzien. Slechts 4 procent neemt zelf contact op met vervoersmaatschappijen of het hotel om ervoor te zorgen dat zij de betreffende werknemer van de juiste informatie voorzien. Maar liefst 30 procent verwacht dat de werknemer er zelf voor zorgt dat hij op de hoogte is van de situatie ter plaatse.

 

Reageer op dit artikel