artikel

Een kampioenschap voor de veiligheid

Wetgeving

Dat komt allemaal uitgebreid aan de orde in de opleidingen die PIT voor zijn klanten verzorgt. Want veiligheid zit in de genen bij het Brabantse bedrijf. Niet gehinderd door een veiligheidskundige opleiding, maar gezegend met gezond verstand en een analytische blik kiest PIT voor een procesmatige aanpak van veiligheid. In contractbesprekingen met de klant wijst PIT op schade aan materieel bij ongelukken. ‘Voor je een deuk in een heftruck hebt, moet er heel wat gebeurd zijn. Dan heeft de klant een veelvoud aan schade. Schade aan stellingen, het gebouw, de lading en natuurlijk het ergste: de medewerkers. Door de klant een opleiding voor zijn werknemers aan te bieden, verlengen wij de levensduur van de heftrucks en reduceert de klant zijn schade. Zo hebben we voor een bedrijf de schade op jaarbasis door ongelukken met heftrucks van € 90.000 tot nihil teruggebracht.’

 

Tijdens de opleiding leert de heftruckchauffeur in spe veilig en verantwoord om te gaan met bijvoorbeeld de heftruck, reachtruck of de elektrische pallettruck. Want ieder intern vervoermiddel kent zijn eigen mores. Na de opleiding krijgen de chauffeurs een tijdelijk rijvaardigheidsbewijs. In de ten minste duizend werkuren die ze daarna in hun bedrijf maken worden ze beoordeeld door de leidinggevende. Bij een voldoende krijgen ze een definitief certificaat. ‘Het is erg belangrijk dat ook de leidinggevenden betrokken worden bij de veiligheid. We borgen dit beleid door ook het kader te trainen en een rol te geven. Want j e kunt wel de chauffeurs trainen, als ze vervolgens door hun chef worden aangespoord om toch harder en roekelozer te rijden, dan beklijft het niet.’ Wie niet slaagt, krijgt ook geen certificaat en dient ander werk te gaan doen. ‘Hard, maar rechtvaardig. Natuurlijk komt het wel hard aan, maar veiligheid boven alles.’

 

Zo analyseert PIT desgevraagd ook het rij gedrag van chauffeurs door plaatsing van een zogeheten shockswitch op de heftruck. Een apparaat dat G-krachten registreert die de truck te verduren krijgt. Als die krachten boven een bepaalde waarde komen, gaat de schockswitch toeteren en loeien en komt de vorkheftruck tot stilstand. ‘Dan moet de chauffeur naar zijn leidinggevende om de boel te resetten. Het is dan duidelijk wie bepaalde dingen verkeerd doet.’

 

Dat deze shockswitch zijn werk goed doet, bleek bij een klant van PIT. ‘Dit bedrijf werkte in ploegendiensten en het kwam regelmatig voor dat er schade aan de truck en gebouwen optrad. Als de directie dan keek wie dat gedaan had, bleek het niet te achterhalen. De dader lag op het kerkhof. De shockswitch zorgde voor een ommekeer. En veel medewerkers waren erg blij daarmee. Want voorheen werd iedere heftruckchauffeur er op aangekeken als er weer eens schade was. Nu was de dader bekend. Sommige recidivisten moesten uiteindelijk afvloeien.’

 

Die laatste sanctie is hard, maar ook noodzakelijk in de ogen van Oudenes. Te veel wordt de heftruckchauffeur als iemand onderaan de pikorde gezien. En dat terwijl de heftruckchauffeur bij het ene bedrijf gevaarlijke stoffen op de vorken heeft en bij het andere bedrijf ladingen vervoert zoals kostbare medische apparatuur. ‘Dat hebben ze bijvoorbeeld bij Philips Medical Systems zeer goed begrepen. Daar liggen dus complete MRI-scans op de truck. Die laat je niet zomaar door de eerste de beste vervoeren. Maar ook een jamfabriek heeft veel last van verliesposten bij een ongeluk. Niet alleen de lading kun je weggooien, wat denk je van de schoonmaakkosten en improductiviteit?’

 

Om te voorkomen dat ongelukken gebeuren, hebben sommige bedrijven een maximumsnelheid afgesproken. En op verzoek stelt PIT de interne transportmiddelen ook af. Zo kan niet alleen de snelheid worden begrensd, maar ook de acceleratie en de hefsnelheden. ‘Er zijn trucks die 22 kilometer per uur rijden. Enig idee wat voor een impact 22 kilometer per uur bij een gewicht van 12 ton heeft? Want een truck weegt soms zelf 7 ton en kent een lading van 5 ton. Door de truck juist af te stellen, heb je minder slijtage, minder ongelukken, wordt de accu minder belast en de CO2-emissie beperkt door minder stroomverbruik. Het bewustzijn hierover is groter. En, niet onbelangrijk, je beperkt roekeloos gedrag.’

 

PIT mag bedrijven als Campina, Hero en vooral ook Philips tot zijn klanten rekenen. De laatste is zelfs de vader van het bedrijf. PIT was een afdeling van Philips tot het in 1999 verkocht werd aan een Duitse multinational. ‘Philips begon als eerste in Nederland met een duidelijk gestructureerd veiligheidsbeleid. We zijn hier dus van oudsher mee bezig. De laatste jaren zijn er veel nieuwe ontwikkelingen bijgekomen. De shockswitch is er een van, maar ook nieuwe veiligheidsdeurtjes, verplichte veiligheidsgordels en een dodemansknop zijn nieuwe ontwikkelingen. Die laatste knop bouwen wij standaard in. De chauffeur moet zo zijn voet binnenboord houden.’

 

PIT adviseert ook over interne verkeersregels en het uniform maken van het wagenpark. ‘Wat naar mijn mening een groot risico is, is de verscheidenheid van bedieningspedalen en hendels. Vergelijk het maar met het rijden in verschillende auto’s, de een heeft de achteruit anders dan de ander. Als je veel van voertuig wisselt is dat een risico.’

 

Volgens Oudenes zijn er sectoren waar de heftruck een soort dumpplaats is voor medewerkers. Vooral in winkels en de transportsector wordt het niet altijd al te nauw genomen met de regels. ‘Terwijl in de Arbowet duidelijk staat dat de werkgever verplicht is voldoende onderricht en kennis aan te bieden. Niet iedereen mag zomaar op de heftruck. De Arbeidsinspectie controleert daarop. In de transportsector speelt bovendien de haast een grote rol. En vrachtwagen moet snel geladen en gelost worden.’

 

PIT heeft een afdeling Opleidingen met full-time een trainer in dienst. Deze gaat ook samen met het management op bezoek bij een klant. ‘Hij kijkt met andere ogen. Zo let hij bijvoorbeeld op de deuren. Als die kaal zijn, dan weet hij wel hoe laat het is. We kunnen dan heel veel winst behalen. Voor onszelf en voor de klant. Overigens is het niet verplicht je mensen naar ons te sturen. Ik kan me voorstellen dat je niet uit het hoge noorden naar Eindhoven afreist. Andersom doen we trouwens wel. Zo gaat onze opleider 120 mensen van Sara Lee Douwe Egberts in het noorden trainen. Zij zien in dat heftruckchauffeur een vak is.’

 

Om de status van de heftruckchauffeur te verhogen, maar ook gewoon voor het plezier, houdt PIT-klant Philips Lighting ieder jaar een soort van Europese Kampioenschappen intern transportmaterieel voor al haar Europese vestigingen. PIT helpt met de jurering en het uitzetten van het parcours. Roosendaal in Nederland en Springen in Duitsland waren al eens gastheer voor de kampioenschappen. Dit jaar organiseert Philips Pila in Polen de wedstrijden. ‘Dat zijn zeer goed bezochte bijeenkomsten met individuele en teamklassementen. Natuurlijk maken wij het parcours zeer moeilijk. Een foutje en je tikt een stapel pallets om. Het onderstreept nog eens dat niet iedereen zomaar de truck op kan en verhoogt het veiligheidsbewustzijn.’

 

PRAKTIJKONDERWIJS

 

Zelf loopt hij er niet mee te koop, maar zestien Arbeidsinspecteurs in opleiding bezochten onlangs het bedrijf van Oudenes om meer te leren over de risico’s van horizontaal en verticaal transport. ‘Dan moet je denken aan het gevaar van overhellen van de truck waardoor hij omvalt en de berijder instinctief de verkeerde kant opspringt of de risico’s van het rijden met de lading omhoog geheven’, zo verduidelijkt een woordvoerster van de Arbeidsinspectie. ‘Dat is ze uitgelegd in een halve dag. Je moet het zien als een soort praktijkonderwijs. We hebben voor PIT gekozen omdat het bedrijf professioneel bezig is met de opleiding tot heftruckchauffeurs.’

 

 

Reageer op dit artikel