artikel

Nieuwe producten

Wetgeving

Een heftruckchauffeur die een beetje kilometers maakt, rijdt iedere dag over heel wat voegovergangen heen. Dat is slecht voor de vloer, want 25.000 kilo op harde kunststofwielen kan flinke beschadigingen veroorzaken. Het is ook slecht voor de heftruck: die krijgt bij elke overgang immers een nieuwe schok te verwerken. Ten slotte is het slecht voor de chauffeur. De trillingen kunnen zijn nek, zijn rug en zelfs zijn nieren beschadigen.

 

Met name dat laatste is een probleem. Sinds 1 juli heeft Nederland de Europese richtlijn over blootstelling aan trillingsbelasting 2002/44/EG opgenomen in de Arbowetgeving. Daarmee worden werkgevers verantwoordelijk voor iedere stukgetrilde nek of nier. Ze moeten het punt lichaamstrillingen onderbrengen in hun RI& E, en waken tegen hinderlijke voegovergangen in de vloer.

 

De oplossing: een Migutrans trillingvrij dilatatieprofiel. Stop dit in uw voegovergang en uw heftrucks rijden als limosines. De profielen zijn namelijk gemaakt van aluminium en kunnen bewegingen in de hoogte, breedte en lengte opvangen. Geschikt voor vrachtverkeer tot 60.000 kilo, verzekert ons de fabrikant, en ook voor vorkheftrucks met lucht- en volrubberbanden tot 25.000 kg en pompwagens en transportvoertuigen met harde kunststofwielen tot 30 kg/mm wielbreedte.

 

Meer weten? 079 – 344 63 63 of www.mavotrans.nl

 

Oke, misschien zit uw stoel lekker. En wellicht voldoet hij aan de Nederlandse Praktijk Richtlijn 1813. Maar hoe zichtbaar is de techniek erachter? Wordt die ergens weggemoffeld of vertaalt die zich in een logische en heldere belijning? Met andere woorden: is uw stoel wel expressief? Voor al diegenen die zich hier zorgen over maken: creatieve geesten binnen kantoormeubelenfabrikant Samas hebben dat ook gedaan. Het resultaat van hun slapeloze nachten: de El 100 NPR. Let op de stoere en karakteristieke horizontale koelribben in de rugleuning; die zorgen voor de nodige flexibiliteit. Hierdoor past de rugleuning zich min of meer automatisch aan de rug van de gebruiker aan en dat garandeert een uitstekend zitcomfort. Zo gehecht is de fabrikant aan zijn El 100 NPR dat hij zich zelfs zorgen maakt over de ruimte waar zijn geesteskinderen hun bestaan moeten doorbrengen. Of zoals de folder het uitdrukt: de stoel past met name in werkomgevingen met een uitgesproken en expressieve vormgeving.

 

Meer informatie is te vinden op www.samas.nl

 

Vies he? Gelukkig zijn u en ik jarenlang opgevoed door educatieve sterspotjes, en zullen wij het binnenshuis niet zo ver meer laten komen. Een veeg met het juiste schoonmaakmiddel en niemand hoeft bang te zijn voor onverwachte visite. In industriele omgevingen is het wat lastiger om de boel spik en span te krijgen. Want hier zijn het niet die ongeveegde voeten die voor vlekken zorgen, maar machineolie en slachtafval. Dat is vervelend, want in plaats van moeder die aan komt wippen met jeneverbessentaart, krijgt de werkgever te maken met de Voedsel- en Warenautoriteit. En die is nog kritischer.

 

Gelukkig lezen we in de folder van Wiltec over de Wiltec Supercleaner, de oplossing voor alle industriele schoonmaakwerkzaamheden. Uitermate geschikt voor het verwijderen van watergedragen lakken, teer, roet en vet, oordeelt de fabrikant. Daarnaast kunnen ook machines of onderdelen van machines worden schoongemaakt. Het nieuwe schoonmaakmiddel kan worden ingezet op veel verschillende ondergronden, zoals steen, asfalt, beton en andere poreuze oppervlakken. Ook reiniging van gladde ondergronden, zoals wanden van spuitcabines, is met deze cleaner geen enkel probleem. Ondanks al deze brute schoonmaakkracht is Wiltec Supercleaner volledig biologisch afbreekbaar en dus veilig voor mens en milieu. Ten slotte prettig nieuws voor de eigenaar van de vloer hierboven: in combinatie met een schrob/zuigmachine kan de Supercleaner ook worden gebruikt als vloerreiniger.

 

Voor meer informatie: Wiltec BV Uden, tel 0413 – 24 44 44, of www.wiltec.nl

 

Reageer op dit artikel