Hoe gaat het nu eigenlijk met Richard?

Soms verliezen we ons zo in de technische kant van een arbeidsongeval dat we vergeten ons te bekommeren om het slachtoffer. De teller van de LTI staat weer op nul, zuur. Maar... hoe gaat het met de mens achter het incident?

Hoe gaat het nu eigenlijk met Richard?

Het is 27 april 2012, de telefoon gaat. “Ruud, sorry dat ik stoor, maar ik moet even een incident melden. Er is iemand met zijn been bekneld geraakt tussen de heftruck en de dissel van een ladderwagen. Ziet er niet goed uit.”

Waar?
“Rijnmond Energy Centrale. Ambulance op het terrein en zo. Nou, dan weet je het wel. Ze zijn er niet blij mee. Heel het circus is in gang.”

Was het een eigen, gecertificeerde man? Waren de vergunningen in orde? TRA, LMRA gedaan, toolboxen afgetekend, en zo verder … ?
“We gaan het onderzoeken, het is net gebeurd.”

Zal je net zien, bijna 5.000.000 uren zonder LTI en dan dit

Hoe is het met de man? Wie was het eigenlijk, is hij naar het ziekenhuis?”
“Ja, naar het Erasmus Rotterdam. Het gaat over meneer De Kovel, Richard. De familie wordt conform draaiboek geïnformeerd. Ik stuur een veiligheidskundige naar het ziekenhuis en kijk of ik meer over de toedracht van het incident te weten kan komen. Toen hij hier wegging was hij aanspreekbaar, al had hij wel heel erg veel pijn in zijn been.”

Zou hij morgen op het werk kunnen komen?
“Daar weet ik in de loop van de dag meer over. Het is een positieve man en hij  zal zeker meewerken. Maar ik vrees dat we hier een Lost Time Injury aan de broek hebben. Dat zal je nu net zien, bijna 5.000.000 uren zonder LTI en dan zoiets. Maar afwachten en er het beste van hopen. Het wordt een heel andere dag dan ik me had voorgesteld.”

> LEES OOK: Wat gebeurt er na een ernstig arbeidsongeval?

Aanpassingen om incident als dit in toekomst te voorkomen

Het onderzoek voor incident KVM12-0845 wordt opgestart. Tripods, Bow Ties, Tap Roots, Feitenboom RCA Apollo Tool, ze komen allemaal voorbij. Goed werk, de basisoorzaken worden blootgelegd. Met een setje aanbevelingen om een soortgelijk incident in de toekomst te voorkomen. Aanpassing van ISO, RI&E’s en TRA’s volgt en men implementeert een verbeterde manier van werken. Iedereen weer happy, want we hebben gedaan wat er van ons verwacht mag worden. Wat blijft, is de LTI. De teller staat weer op nul. Zuur.

> LEES OOK: BowTie geeft snel inzicht in risico’s en oplossingen

Die waren we vergeten: hoe gaat het eigenlijk met Richard?

Technisch is alles rondom het incident wel zo’n beetje opgelost maar ... met Richard de Kovel gaat het nog niet zo goed.

We waren druk bezig met het rapport. Daardoor hebben we niet heel erg omgekeken naar Richard. Vreemd. In de kern van de zaak is dat toch waar het bij een incident om draait: wat is de impact van dit ongeval op hem en zijn familie? Heeft het invloed op zijn huidige werk? Is er toekomstig werk?

Oftewel: hoe gaat het met Richard?

Rudolf van Doorn | voormalig CEO van Bilfinger Industrial Services Nl/Be

Lees verder: Zo gaat het nu met Richard de Kovel.

Rudolf van Doorn

Rudolf van Doorn

Expert elektrotechniek

Rudolf van Doorn is bestuurslid van de Vereniging van Steiger-, Hoogwerk- en Betonbekistingbedrijven (VSB) en voormalig CEO van Bilfinger Industrial Services Nl/Be.

Zweminstructeur schrikt zich een ongeluk. Werkgever aansprakelijk?

Zweminstructeur schrikt zich een ongeluk. Werkgever aansprakelijk?

Een zweminstructeur valt tijdens het werk. Is de werkgever aansprakelijk voor de schade of is hier sprake van een huis-tuin-en-keukenongeval?

Boetes Arbeidsinspectie na controles op hijswerkzaamheden

Boetes Arbeidsinspectie na controles op hijswerkzaamheden

Bij meer dan de helft van de controles op hijswerkzaamheden moet de Arbeidsinspectie optreden vanwege misstanden. Dat heeft een inspectieweek duidelijk gemaakt. 'Er is nog werk aan de winkel.'

Vallen nog altijd oorzaak nummer 1 van arbeidsongevallen

Vallen nog altijd oorzaak nummer 1 van arbeidsongevallen

Valgevaar is en blijft de grootste oorzaak van alle arbeidsongevallen. In 2023 was vallen zelfs de oorzaak van meer dan de helft van de ongevallen in de bouw. Verder vinden er relatief vaak ongevallen plaats met arbeidsmiddelen als vorkheftrucks, pallethefwagens en ladders.

Luchtwegklachten door werk, werkgever aansprakelijk?

Luchtwegklachten door werk, werkgever aansprakelijk?

Een werknemer lijdt gezondheidsschade door blootstelling aan fijnstof en roet tijdens het werk als buschauffeur. Is de werkgever aansprakelijk voor de luchtwegklachten, ondanks dat de blootstelling binnen de norm valt?

Eigen schuld? Mwah, ik denk het niet

Eigen schuld? Mwah, ik denk het niet

In de loop van vele jaren heb ik honderden advocaten gedoceerd in mijn specialisatie, het werkgeversaansprakelijkheidsrecht. Een groot discussiepunt tijdens een cursus is steevast de kwestie van eigen schuld: wanneer heeft de werknemer eigen schuld aan zijn letsel of beroepsziekte?

Doe de dop op het busje reinigingsmiddel als je gaat slijpen

Doe de dop op het busje reinigingsmiddel als je gaat slijpen

Een open busje met zeer brandbaar reinigingsmiddel en werken met een haakse slijper blijkt een gevaarlijke combinatie die een monteur brandwonden oplevert. Is de boete voor de werkgever terecht?

Een deel van de Flying Squad

Incidentonderzoekers van de Flying Squad: 'Bedrijven moeten ons niet meer nodig hebben'

Geen reclamespotjes, geen billboards, geen schreeuwerige advertenties en vooral ook geen koppelverkoop. De Flying Squad bestaat dit jaar in nieuwe samenstelling 5 jaar. Dat is 5 jaar internationaal incidentonderzoek door een netwerk van circa 15 zelfstandige specialisten.

Medewerkers van de Arbeidsinspectie doen in Lochem onderzoek naar de toedracht op de bouwplaats langs het Twentekanaal. Foto: Sjef Prins - Apa Foto

Onderzoek: Veiligheid en gezondheid in de bouw gaan schoorvoetend vooruit

Volgens Volandis groeit de bewustwording over veiligheid en gezondheid op bouwplaatsen. Maar opdrachtgevers en ontwerpers moeten daar in projecten wel eerder over nadenken.