Praktijkblad Veiligheid & Preventie 2024 #3
Dit is het Praktijkblad Veiligheid & Preventie nummer 3 van september 2024.
Dit is het Praktijkblad Veiligheid & Preventie nummer 3 van september 2024.
Bij meer dan de helft van de controles op hijswerkzaamheden moet de Arbeidsinspectie optreden vanwege misstanden. Dat heeft een inspectieweek duidelijk gemaakt. 'Er is nog werk aan de winkel.'
Wat lazen jullie de afgelopen maand? Dit zijn de 5 best gelezen artikelen in augustus 2024. Een artikel over werken in de hitte, een interview met een arbeidshygiënist, een handig overzicht PBM. Plus 2 artikelen over fysieke belasting: zitten en tillen.
Valgevaar is en blijft de grootste oorzaak van alle arbeidsongevallen. In 2023 was vallen zelfs de oorzaak van meer dan de helft van de ongevallen in de bouw. Verder vinden er relatief vaak ongevallen plaats met arbeidsmiddelen als vorkheftrucks, pallethefwagens en ladders.
De werkgever is eindverantwoordelijk voor het re-integratietraject van een zieke medewerker. Een bedrijfsarts of arbodienst speelt daarnaast een belangrijke rol bij de re-integratie, net als de arbeidsdeskundige.
Een werknemer lijdt gezondheidsschade door blootstelling aan fijnstof en roet tijdens het werk als buschauffeur. Is de werkgever aansprakelijk voor de luchtwegklachten, ondanks dat de blootstelling binnen de norm valt?
Hierbij de 5 best gelezen artikelen in juli 2024 op een rij. Dodelijke arbeidsongevallen, een definitie voor zware beroepen en een handig BHV-overzicht.
Een werknemer is ziekgemeld terwijl zij stiekem 2 banen tegelijk heeft. Het ministerie van Buitenlandse Zaken ontslaat haar op staande voet na 33 jaar in dienst. Daarop eist de werknemer een transitievergoeding. Gaat de rechter hierin mee?
Schijnveiligheid. Soms legt een bedrijf bepaalde veiligheidsvoorschriften enkel vast omdat dit verplicht is. Wat zijn de gevolgen voor het bedrijf als het fout gaat?
Een werkgever voert een thuiswerkbeleid in waarbij werknemers 3 dagen op locatie moeten werken. Een werknemer weigert en dat leidt tot een verstoorde arbeidsrelatie. Wie trekt hier aan het langste eind?
Veel bedrijven lukt het niet om het veiligheidsbesef bij medewerkers te bevorderen, ondanks voorlichting, toolboxmeetings en toezicht. Door ze te wijzen op eigenbelang krijg je die medewerkers bij de les.
In de loop van vele jaren heb ik honderden advocaten gedoceerd in mijn specialisatie, het werkgeversaansprakelijkheidsrecht. Een groot discussiepunt tijdens een cursus is steevast de kwestie van eigen schuld: wanneer heeft de werknemer eigen schuld aan zijn letsel of beroepsziekte?
Veiligheid kent een groot aantal slogans en inspirerend bedoelde kreten. 'All accidents are preventable!', 'If you think safety is expensive, try an accident!', 'Better safe than sorry!' Ze zijn niet allemaal even zinvol.
Op het spoor wachtte een dummy op de botsing met de naderende tram. Zou dit goed gaan?