De do's and don'ts voor de vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon is er voor medewerkers met meldingen of klachten over ongewenst gedrag op de werkplek. Waar moeten vertrouwenspersonen op letten? Wat moeten ze in deze functie bijvoorbeeld wel of juist niet doen?

De do's and don'ts voor de vertrouwenspersoon

Binnen iedere functie zijn er dingen die je zeker wel en beter niet kunt doen. Voor de vertrouwenspersoon is dat niet anders en misschien nog wel dwingender. Want de belangen zijn groot. Daarom hier de do's and don'ts op een rij.

Dit zijn de do’s

Mensen moeten ontspannen hun eigen verhaal kunnen doen. Dus de vertrouwenspersoon moet allereerst heel goed kunnen luisteren, mensen niet in de rede vallen, empathie hebben, geen eigen oordeel en mening geven en ook geen eigen verhaal inbrengen. Samen kijken melder en vertrouwenspersoon dan daarna hoe ze het probleem kunnen aanpakken en oplossen.

Dit moet een vertrouwenspersoon wél doen:

  • Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
  • Stiltes laten vallen
  • Geheimhouding benadrukken
  • Serieus nemen
  • Afstand bewaren, wel empathie uitstralen
  • Mogelijkheden benoemen
  • Zelf keuze laten maken
  • Toegankelijk zijn
  • Tijd nemen
  • Onafhankelijkheid bewaken
  • Soms doortastend optreden
  • Altijd registreren

En dit zijn de don’ts

Dit moet een vertrouwenspersoon níet doen:

  • Oordelen
  • Probleem overnemen
  • Doorvertellen
  • Zelf bemiddelen
  • Beloftes doen
  • Eigen normen en waarden projecteren
  • Actie ondernemen zonder toestemming
  • Eigen mening ventileren
  • Lid van de klachtencommissie zijn

Ook de vertrouwenspersoon heeft wel eens een gids nodig

De vertrouwenspersoon heeft een interessante en veelzijdige functie. Maar die is vaak ook belastend en emotioneel. Ook de vertrouwenspersoon heeft soms een gids nodig. En die is er gelukkig ook: de Gids voor vertrouwenspersonen van Cor van Duinhoven. Dit boek biedt een praktische handleiding met heel veel relevantie informatie.

Onderdeel van de collectie

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) is een van de belangrijkste arbeidsrisico’s. Daarmee heeft het een belangrijk aandeel in de uitval van medewerkers. Het gaat hierbij onder andere om werkstress, ongewenst gedrag, (seksuele) intimidatie, agressie en geweld.

Deskundigenoordeel geen zekerheidje meer bij re-integratiegeschil

Deskundigenoordeel geen zekerheidje meer bij re-integratiegeschil

Een zieke werknemer brengt voor zowel werkgever als werknemer onzekerheid met zich mee. De belangen lopen bovendien niet altijd parallel. Niet vreemd...

Kind crasht met shovel. Wat klopt hier niet? 

Kind crasht met shovel. Wat klopt hier niet?

Een kind van 14 hoort op school, niet rond te scheuren op een shovel. Dat is een overtreding van de Arbeidstijdenwet. Na een ernstig ongeval met...

Blijven leren? Zo lukt dat ook tijdens je werk 

Blijven leren? Zo lukt dat ook tijdens je werk

Als (arbo)professional wil je anderen steeds weer van goede adviezen voorzien. Tegelijkertijd zijn er voortdurend nieuwe ontwikkelingen in je...

DEN HAAG - Karien van Gennip, Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ANP - Hollandse Hoogte - Dijkstra bv

Hervorming arbeidsmarkt: zo staat het ervoor

Ondanks de demissionaire status van het kabinet, gaat het door met het hervormen van de arbeidsmarkt. Wat is de stand van zaken?

Veilig en gezond werken bij zelfstandig ondernemers

Veilig en gezond werken bij zelfstandig ondernemers

9 op de 10 zelfstandige ondernemers zijn het (helemaal) eens met de stelling dat zij voldoende informatie hebben over hoe (hun medewerkers en)...

Extra aandacht voor preventie op de Dag van de Preventie

Extra aandacht voor preventie op de Dag van de Preventie

Op 18 april 2024 is het de Dag van de Preventie. Deze dag staat in het teken van het belang van preventie - het voorkomen van ziekte en het...

Jaarverslag Arbeidsinspectie: meer dodelijke slachtoffers

Jaarverslag Arbeidsinspectie: meer dodelijke slachtoffers

Bij arbeidsongevallen zijn in 2023 72 dodelijke slachtoffers gevallen, behoorlijk meer dan de afgelopen jaren. Uit het jaarverslag van de Nederlandse...

Net in dienst en gelijk ziek. Heb je dan recht op loondoorbetaling?

Net in dienst en gelijk ziek. Heb je dan recht op loondoorbetaling?

Een werknemer meldt zich na een maand ziek en laat niets meer van zich horen. Moet de werkgever dan toch het loon doorbetalen?