Mishandeling

Het voornaamste verwijt is dat de werkgever de chauffeur in een gevaarlijke positie zou hebben gebracht. De werkgever wist immers dat de chauffeur pas midden in de nacht op de losplaats zou arriveren en kon dus weten dat hij niet op de beveiligde losplaats terechtkon om te overnachten. Daarnaast heeft de werkgever geen instructies gegeven over het veilig stallen van de lading. Bovendien had hij de chauffeur moeten vertellen dat de lading uit kostbare en dus diefstalgevoelige spullen bestond. De kantonrechter kan zich niet vinden in de stellingen van de chauffeur en oordeelt dat de werkgever wel degelijk aandacht heeft geschonken aan de veiligheid van zijn chauffeur. Volgens interne richtlijnen moest de chauffeur contact opnemen met de werkgever als zich een probleem zou voordoen bij het lossen van de lading. Daarvoor was een contactpersoon dag en nacht op een mobiel telefoonnummer bereikbaar. De chauffeur had deze persoon niet geraadpleegd, maar op eigen houtje gehandeld door zelf een losplaats te gaan zoeken.

Dit artikel lezen?

Neem een abonnement en:

  • Krijg onbeperkte toegang tot ruim 1.500 praktische artikelen
  • Blijf up-to-date met ons laatste nieuws over trends, wetgeving en jurisprudentie
  • Blijf geïnspireerd én voorbereid door praktijkcases en -verhalen