artikel

Croupiers als ergonomisch adviseur

Geen categorie

Vijf jaar geleden kende HC een ziekteverzuim van negen procent, waarbij vooral de croupiers ‘hoog scoorden’. Samen met het ergonomisch adviesbureau vhp ergonomie startte HC toen een traject dat uiteindelijk moet leiden tot een duidelijke daling van het ziekteverzuim. Circa drie procent is het doel, verklaart Elmar van Krimpen, dutymanager bij HC Amsterdam.

 

Een van de opvallendste onderdelen van dit traject is een ‘ergonomische training’ die tablemanagers en croupiers begin 2004 zelf aan hun collega’s hebben gegeven. Annet Breeman, ergonomisch adviseur bij vhp: ‘Met dit idee hadden we al eens met succes proefgedraaid bij het casino in Zandvoort. Amsterdam had er ook wel oren naar. Natuurlijk, vreemde ogen kunnen dwingen, maar die deskundige ergonoom van buiten is niet altijd aanwezig. Je hebt veel meer kans dat ergonomische adviezen worden opgevolgd, als de training wordt gegeven door iemand die permanent in het bedrijf rondloopt en daardoor de cultuur ook goed kent. Tegen hem of haar kunnen ze niet zo snel zeggen: ‘Ja, jij hebt makkelijk praten, want je weet niet hoe het is als je vermoeid om 2 uur ’s nachts Black Jack moet spelen’.’

 

De totstandkoming van de training had de nodige voeten in de aarde. Niet iedere tablemanager of croupier kon als trainer optreden. Geselecteerd werd er op eigenschappen als ‘motivatie’, ‘interesse in gezond werken’, ‘het snel ergonomische kennis eigen kunnen maken’, ‘informatie goed kunnen overdragen’, ‘mensen kunnen coachen’.

 

Uiteindelijk werden zes medewerkers geselecteerd en kregen zij drie dagen opleiding door de ergonoom. In de training stond de juiste werktechniek bij de spellen American Roulette en Black Jack centraal. Hierover later meer. Besloten werd om de training te geven voorafgaand aan een dienst. In de praktijk van het Amsterdamse casino betekende dat veelal in de ochtend- of middaguren, aangezien de poorten voor de bezoekers pas om 1 uur ’s middags opengaan. Ted Noonan, tablemanager, was een van de uitverkoren trainers. ‘Tijdens de training waren de deelnemers zeer geinteresseerd. Het onderwerp leeft ook op de werkvloer. We ontbeerden vooral de kennis om het goed te doen.’

 

De croupiers stonden wel even raar te kijken dat Noonan de training verzorgde in plaats van een ergonomische expert. Noonan: ‘De training werd ook gegeven aan het eigen team. Zo ben ik een van de vier tablemanagers in mijn team, dat verder bestaat uit twintig croupiers en een floormanager.’

 

Bij de trainingen was wel steevast een ergonomisch adviseur aanwezig, om eventuele specifieke detailvragen te kunnen beantwoorden Noonan: ‘Over het werk kan ik veel vertellen, maar wat er mis kan gaan met je wervelkolom is voor mij lastig uit te leggen. Bovendien moest je er goed op letten dat je maar een punt per keer kon uitlichten. Bij te veel informatie in korte tijd vervliegt er veel.’

 

Breeman: ‘Ted deed het prima, alleen liep ie qua tijd nog wel eens uit. Hij ging soms wat diep in op theoretische aspecten, terwijl het natuurlijk vooral om de praktijk gaat.’

 

Een van de belangrijkste praktische verbeteringen was het ‘sta-zit-beleid’ van de croupiers. Om hun rug te ontzien en moeheid tegen te gaan, geven croupiers de voorkeur aan zitten. Maar bij zitten moeten ze vaak te ver reiken wat de kans op het ontstaan van nek-, schouder- en armklachten juist verhoogt. Zitten en staan kunnen daarom beter afgewisseld worden. In een korte training zijn de werkgewoonten niet zomaar afgeleerd en omgeturnd. Jongere croupiers denken soms wat gemakkelijk over het werk en de klachten die kunnen ontstaan. Oudere croupiers doen het werk al jaren en veranderen dat niet zo maar een, twee, drie. Vooral die laatste categorie had de ‘nieuwe werkwijze’ minder snel onder de knie.

 

Floormanagers en vooral tablemanagers die de training ook hebben doorlopen, en de recent aangestelde kwaliteitsinstructeurs moeten erop toezien dat de croupiers afwisselend staan en zitten bij hun werk. Dat lukt nog niet voor de volle honderd procent, ook al geeft bijvoorbeeld Noonan zijn collega’s regelmatig aanwijzingen. Om die reden heeft dutymanager Van Krimpen recent besloten een verplichte werkinstructie te maken voor de croupiers. Van Krimpen: ‘Het is toch nodig gebleken om de touwtjes iets strakker aan te halen. Vandaar dat we nu bezig zijn met het schrijven van een notitie waarin staat dat men om het kwartier van positie moet wisselen. Black Jack is eigenlijk een staand spel.’

 

Ook is in de werkinstructie aangegeven dat croupiers na drie kwartier werken een kwartier pauze moeten houden voordat ze weer naar een andere tafel gaan. De instructie is nodig om notoire ‘zitters’ bij Black Jack te helpen om dit af te leren. Toezicht en duidelijke voorschriften leveren daarbij een extra bijdrage bovenop de training.

 

Bovendien wordt het werkgebied van de KWIN’s uitgebreid. Zij coachen inmiddels niet alleen de minder ervaren croupiers, maar ook de mensen die al langer dan zes jaar in dienst zijn.

 

Behalve het afwisselend zitten en staan kregen de croupiers nog meer ergonomische aanwijzingen voor begeleiding van de spellen. Zo is het bij American Roulette vooral van belang dat de croupier meebeweegt met het spel om te voorkomen dat hij of zij te vaak te ver moet reiken. Een werkmethode die de mooie naam ‘table dancing’ heeft meegekregen. Daarnaast is van belang dat croupiers als ze ver moeten reiken, steunen op de tafel om de onderrug te ontlasten. Bij Black Jack moeten de medewerkers vooral letten op het ontspannen van armen en schouders. Zo moet de arm niet, zoals geliefd is bij croupiers, op de schudmachine worden gelegd en zijn er bovendien richtlijnen ontwikkeld hoe de kaart op te pakken en vast te houden. Ook moeten croupiers regelmatig micropauzes houden om de handen en armen los te schudden. Van belang is daarnaast, net zoals bij American Roulette, dat er met het spel meebewogen wordt.

 

Kortom, de croupiers staan veel meer dan vroeger achter de tafel te dansen. Hoewel het dansen niet overdreven moet worden, want sinds de aanpassingen in werkhouding in mei 2004 heeft nog geen enkele gast de veranderingen opgemerkt. Waarschijnlijk letten zij vele malen beter op hun kaarten of op de roulette dan op de croupier.

 

Sinds vijf jaar houden vier ergonomen van vhp ergonomie regelmatig spreekuur op de elf vestigingen van Holland Casino. Breeman doet dat bij de vestiging in Amsterdam. Haar verwachting was dat na de training meer mensen met (beginnende) klachten zouden langskomen vanwege de verhoogde aandacht voor ergonomie. Dat bleek niet zo te zijn. Breeman: ‘Blijkbaar hebben de trainers hun werk goed gedaan. Training en spreekuur moeten echt een goede combinatie vormen om beginnende pijn op te sporen en te bestrijden. Het gaat er vooral om dat we preventief te werk gaan en voorkomen dat mensen pas bij ons op het spreekuur aankloppen als de pijn al te erg is en ziekteverzuim of erger bijna onvermijdelijk is. Vooral tablemanagers hebben hierin een scharnierfunctie.’

 

Het is nog te vroeg om te zeggen of de trainingen en de borging door de combinatie van ‘trainers op de werkvloer’, KWIN’s en werkinstructies tot een lager ziekteverzuim leiden. Want dat is het uiteindelijke doel. Breeman: ‘De preventieve aanpak vind ik het belangrijkste. Voorkomen dat mensen klachten krijgen en ervoor zorgen dat ze gezond aan het werk blijven.’

 

Van Krimpen houdt de cijfers goed bij, want elke medewerker in de WAO kost veel geld. Van Krimpen: ‘Vorig jaar zaten we op zeven procent in plaats van negen. Een nieuwe arbodienst heeft daaraan bijgedragen. Dit jaar hopen we op zes procent uit te komen. En op termijn willen we de drie procent halen .’ De trainingen zullen voorlopig worden gecontinueerd. Een van de trainers zal bovendien iemand zijn die naast croupier ook een studie op het gebied van ergonomie heeft gevolgd. Zij heeft dus zeker geen ondersteuning van Breeman nodig.

 

En denkt Noonan over een carriere-switch van tablemanager naar trainer? Noonan: ‘Het was erg uitdagend om te doen, een leuke manier om met mensen te werken. Ik twijfel erover of ik KWIN wil worden. Dan moet je wel met computers kunnen omgaan en dat ligt me niet zo, alhoewel ik nu wel weet wat powerpoint is.’ Het is duidelijk dat fiches, kaarten en rouletteballetjes hem meer liggen dan keyboards en muizen.

 

Reageer op dit artikel