artikel

Hip of hype?

Geen categorie

Werkgever en werknemer profiteren volgens hem van gezondheidsmanagement. ‘Gezonde en vitale werknemers hebben meer plezier in hun werk, verzuimen minder en leveren de werkgever meer op. Ook een werknemer heeft profijt. Als iemand op zijn werk niet goed in zijn vel zit, merkt het thuisfront dat ook.’

 

Dijkstra waagt zich liever niet aan een definitie, maar komt toch tot: ‘Gezondheidsmanagement is alles wat ertoe bijdraagt dat mensen op een gezonde en adequate manier in een organisatie kunnen functioneren.’ Dijkstra: ‘KeurCompany is niet bezig geweest met een definitie. Voor je het weet denk je te eenzijdig. We voldoen aan een vraag van klanten. We willen ervoor zorgen dat werkgevers bevlogen en productieve mensen in dienst krijgen en werknemers zich lekker in hun vel voelen. We hebben daarvoor een programma ontwikkeld dat voldoet aan kwaliteitseisen.’

 

Klanten komen bij KeurCompany binnen via de verzuimdivisie van ArboNed. Maar ook klanten van andere arbodiensten kloppen aan. Daarnaast blijken zelfstandigen zonder personeel geregeld geinteresseerd in een check-up.

 

Grote en kleine bedrijven kopen verplichte ‘harde’ preventie in, zoals periodieke arbeidsgeneeskundige onderzoeken of een preventief medisch onderzoek. De ‘zachte’ preventieve, echte investeringen in gezondheid en vitaliteit, verkoopt Dijkstra aan bedrijven vanaf ongeveer vijftig medewerkers. Het preventieaanbod wordt steeds belangrijker binnen de totale ArboNed-organisatie. Vorig jaar bedroeg de omzet van ArboNed 120 miljoen euro. Terwijl het verzuimmanagement in de jaren 2004 en 2005 onder druk stond, zag KeurCompany de omzet in twee jaar stijgen naar zo’n twintig miljoen euro. De zachte preventie is inmiddels goed voor zestig procent van de omzet.

 

Binnen de preventieaanpak heeft de arbeids- en organisatiedeskundige (A+O-er) een zware rol. Dijkstra beschouwt die discipline bij uitstek in staat om zaken naar een hoger niveau te trekken en een bredere kijk te geven op structuren binnen een bedrijf waar individuen en groepen mee te maken hebben. ‘Met de A+O-er is standaard overleg’, zegt hij.

 

Hetzelfde geldt voor de bedrijfsarts. Dijkstra: ‘De bedrijfsarts kent de klant en kan een goede inhoudelijke bron zijn voor wat er preventief moet gebeuren. Daarnaast doen onze bedrijfsartsen onderzoeken en keuringen. En ze koppelen resultaten terug naar de klant.’

 

Ook arbeidshygienisten en veiligheidskundigen zitten zonodig in projectgroepen. ‘Als iemand heel gezond en vitaal is, maar in een onveilige omgeving werkt, kun je nog heel vervelend in de problemen raken’, beseft Dijkstra.

 

Een bedrijf dat duurzaam investeert in gezondheidsmanagement, verdient iedere geinvesteerde euro binnen anderhalf jaar gemiddeld tweeenhalf keer terug door kostenreductie, verzuimreductie en productiviteitsstijging, weet Dijkstra uit onderzoek.

 

Niet voor niets kan hij grote bedrijven als Corus, Price WaterhouseCooper, ANWB en KPN tot zijn klanten rekenen. ‘Die doen het niet alleen omdat ze het leuk vinden. Bedrijven willen dat hun medewerkers weerbaarder worden. Weldenkende ondernemers of hrm-managers zijn daar mee bezig en investeren daarin. Dit is geen hype. Dit is duurzaam.’

 

UIT DE PRAKTIJK

 

KeurCompany rolde zijn VitaalBedrijfPlan onder meer uit bij het management van KPN. Uit het eerste onderzoek bleek dat 10% van de managers een burnout had en dat 22% bevlogen was. Na deze nulmeting organiseerde KPN vitaliteitweken met onder andere antistressworkshops, yoga en sport. De bespreking van afdelingen waar specifieke problemen speelden, werd een vast onderdeel op de agenda van het managementteam. Ook gingen leidinggevenden en HR-adviseurs met medewerkers om de tafel om duidelijkheid in taken te scheppen en scherpte HR het aanstellingsbeleid aan. Voor enkele managers werd een andere functie gezocht. Na een jaar voerde KeurCompany een tweede Vitaliteit-Scan uit. Het burnoutpercentage was naar 4% gedaald, de bevlogenheid was naar 29% gestegen.

 

 

Reageer op dit artikel