artikel

Van online bedrijfskleding tot brandneteIstof

Geen categorie

Trends, tendensen en mode spelen een grotere rol op het gebied van corporate wear door de verjonging van de dragers. Niet in leeftijd maar in mentaliteit.

 

Deze groepen zijn niet in stereotypen te vangen. We zien de laatste jaren een toenemende fragmentatie van doelgroepen ontstaan. Als je van mening bent dat tegenwoordig ‘alles kan’, zoals ik zo vaak hoor, dan heb je het mis! Er zijn wel degelijk stromingen en ik maak – voor nu – een keuze. Grofweg verdeel ik deze in een technische stroming en een ecologische stroming.

 

De techniek achter websites biedt ongekende mogelijkheden om te creeren en te combineren. Met de komst van al die techniek wordt creativiteit een volkssport. De consument wordt op heel veel manieren aangemoedigd om creatief te worden. Zelf een sneaker samenstellen, of een eigen digitaal fotoalbum (met geluid), of een oplossing bedenken voor een maatschappelijk probleem. Heel soms blijkt dan dat de leek innovatiever is dan de professional. Per ongeluk gevonden geluk.

 

Steeds meer bedrijven herkennen en erkennen de meerwaarde van een creatief Een ontwerper, een muzikant, een tekstschrijver; mensen die ‘out of the box’ denken en met creerende capaciteiten toegepaste oplossingen bedenken.

 

Sommige bedrijven zijn erg succesvol met het combineren van commercie en creativiteit. Zij bieden ontwerpers en ontwerpbureaus en ook kunstenaars de ruimte om hun ding te doen.

 

De steeds toenemende stroom aan informatie met steeds verschillende media, die je ook nog met elkaar kunt uitwisselen en afwisselen, leidt tot de ‘zappende consument’. Een consument die continu in de weer is met zijn Blackberry, computer en i-pod. Iemand die informatie consumeert met alle gevolgen van dien: infostress, blogstress en keuzestress.

 

De voordelen voor bedrijven zijn echter legio. Omdat zij via uitgebreide media met zowel de grootste als de kleinste doelgroep kunnen communiceren, ook op het gebied van bedrijfskleding. Zo bestaat het online bestellen van bedrijfskleding al een tijdje, iets wat alleen maar zal toenemen. Bijna maatwerk voor de drager behoort tot de mogelijkheden. Sneller besteld, sneller gemaakt en sneller bezorgd op een adres waar de drager dat wenst.

 

Veel van mijn trendpresentaties in de afgelopen jaren gingen over het belang van ecologisch produceren. Dat stuitte vaak op veel weerstand en praktische obstakels. Nu is bijna iedereen deskundig ten aanzien van de opwarming van de aarde, het stijgende water en de gaten in de ozonlaag. Dit komt onder meer door de stevige invloed van de film ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore, Moeder Aarde wordt niet langer beschermd door geitenwollen sokken en juchtleren tassen maar (ook) door driedelig grijs en door een hele brede groep consumenten. De commercie kan dus niet meer onder het onderwerp uit en dus kunnen ook de bedrijfskledingproducenten en inkopers dat niet.

 

Groot nadeel is dat veel bedrijven zich op dit moment menen te moeten profileren met ‘verantwoord ondernemerschap’. Bedrijven die, bij wijze van spreken, hun afvalwater drie jaar geleden nog loosden in de plaatselijke sloot, profileren zich nu als ecologisch. Maar de consument prikt daar direct doorheen en pikt dat niet. Een bedrijf verliest zijn bloedig opgebouwde goodwill als het niet oprecht meent en uitvoert waar het zegt mee bezig te zijn. Een goed voorbeeld van verantwoord ondernemen is te vinden in de Noord-oostpolder waar de firma Brennels brandnetels verbouwt om textiel te weven.

 

Bijna elk automerk – een zeer interessante branche om mee in de toekomst te kijken – is bezig met het milieu. Met dit argument vechten energieleveranciers om de gunsten van de consument.

 

En supermarkten bieden meer en meer biologische producten aan. Verantwoord ondernemen en oog voor het milieu zijn ook van invloed op de drager van bedrijfskleding. Deze wordt steeds kritischer en mondiger en vraagt meer en meer kwaliteit. Daar kun je als bedrijf je voordeel mee doen. Combineer een tevreden drager met een professionele, onberispelijke uitstraling. Op die manier voelt een drager zich meer betrokken bij het bedrijf.

 

Op de tv-zender Llink viert Floortje Dessing triomfen met haar succesvolle programma ‘3 op reis’. De oorzaak van dit succes?

 

De consument is op dit moment geinteresseerd in natuurlijke, schone reizen in combinatie met maatschappelijke en culturele betrokkenheid. Opvallend daarbij is dat je aan liefdadigheid en betrokkenheid ook geld mag verdienen. Welvaart en welzijn zijn nu dus wel te combineren. Maar nogmaals, het moet wel echt zijn. Dat is het geheim!

 

Reageer op dit artikel