artikel

Lessen van het vliegdekschip

Geen categorie

Christis noemt het voorbeeld van een vliegdekschip, zo ongeveer de gevaarlijkste twee vierkante kilometer ter wereld: een korte landingsbaan, inkomende en uitgaande vliegtuigen, obstakels direct naast de baan, tanken met draaiende motoren en vijandelijk vuur. Overspoel dit geheel met water en olie en beman het schip voor de helft met twintigjarigen die nooit eerder een vliegtuig van dichtbij hebben gezien. Al met al is het een wonder dat hier zo weinig ongevallen plaats vinden. Christis: “Fouten ontdek je sneller als er normen en standaardprocedures vastgelegd zijn. Voor een vliegdekschip zijn alle routines en procedures beschreven. Pas dan ben je in staat afwijkingen te constateren, alarm te slaan, de oorzaak te onderzoeken en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.”

 

Daarbij zijn eigen initiatief en verantwoordelijkheid cruciaal, zegt Christis. “Als de stafafdeling de regels bedenkt en de werkvloer alleen uitvoert, leidt dat tot geestdodend werk, omdat het creativiteit en flexibiliteit op de werkvloer uitsluit. HBO’s doen dat juist niet. Ze standaardiseren alles, maar laten de mensen op de werkvloer tegelijk zelf onderzoeken wat de achterliggende oorzaak van een afwijking is. Dat maakt de aanpak bijzonder.” Dit vereist volgens hem echter wel dat medewerkers in staat zijn om mee te denken, en daarbin komt het aan op slim organiseren. Christis: “Zorg voor een eenvoudige structuur met complexe functies.”

Reageer op dit artikel