blog

Een veiligheidsdetail …

Geen categorie

En dat kan leiden tot levensgevaarlijke situaties, doordat in Nederland de kraanmachinist beslist of er veilig gehesen kan worden. Misverstanden en overtreding van veiligheidswetten liggen daarom levensgroot op de loer, aldus het Platform. Veel van de buitenlandse machinisten hebben ook niet de vereiste papieren, maar werken met een Europese ontheffing van zes tot twaalf maanden. De BIM roept op tot een strengere controle door de Arbeidsinspectie op de bouwplaats.

 

Mooi dat er vanuit het veld een roep komt om goede arbeidsveiligheid en een betere controle daarop. Veiligheid kan immers niet genoeg worden benadrukt als het gaat om werken in risicovolle situaties. Zo’n situatie zag ik ook bij het ophogen van een molen in Spijkenisse. Het gemeentebestuur had in zijn wijsheid besloten hoogbouw te plegen vlak naast een bestaande windmolen. Maar die molen zou daarmee geen wind meer vangen en op grond van het windrecht was dat niet toegestaan. Daarom werd besloten de molen zeven meter op te hogen. Een foto in de krant liet zien hoe de molen de eerste twee meter van de grond was geheven. Twee grote H-profielen waren door de onderkant gestoken en met vijzels werd de zaak gelift. De molenaar stond onder de molen te kijken hoe de onderkant van zijn windfabriek eruit zag. Voor de eventuele risico’s had hij een helm op.

 

En dat deed me denken aan de zin en onzin van het gebruik van sommige veiligheidsmiddelen, zoals de helm. Als er daadwerkelijk sprake is van vallende voorwerpen, is het denk ik beter om uit de buurt te blijven. En als bescherming tegen het eventueel neerstorten van de gedeeltelijk geheven molen is de helm helemaal zinloos. Net zo zinloos als de helmen die onze minister Eurlings en enkele notabelen gebruikten bij het startsein voor de verbreding van de A4 bij Leiderdorp. Daar werd symbolisch met een schep wat zand verplaatst, waarbij iedereen was voorzien van een spiksplinternieuwe helm. Het hoe en waarom ontgaat mij geheel: alles wat uit de lucht kon vallen was hoogstens afkomstig van overvliegende vogels.

 

Op een ander punt van de wegverbreding stond een geweldig grote kraan opgesteld. Die kraan had tot doel een damwand in te trillen en de eerste plaat van deze damwand zou door de minister van Verkeer en Waterstaat worden ingetrild. Ik heb geen idee of het werk daarna door een buitenlandse machinist zou worden overgenomen. Wat me wel opviel was dat voor de bewindspersoon een prachtige stellage stond opgesteld van zo’n acht treden met een bordes. Daarmee kon onze Camiel zonder enig probleem in de kraan overstappen om de openingshandeling te verrichten. Kennelijk is het niet eenvoudig om in de cabine van een kraan te komen. Maar ach, aan dat veiligheidsdetail is de machinist kennelijk gewend. Of hij nu wel of niet uit het buitenland komt. De stellage is inmiddels verwijderd…

 

Auteur: Rob Poort

Rob Poort is jurist en veiligheidskundige bij Bureau Poort.

Reageren? www.bureaupoort.nl

Reageer op dit artikel