artikel

Een van hen of een van ons?

Gezond werken

Toen internetbureau eFocus in juli 2005 een preventiemedewerker moest aanstellen, lag de keuze voor de hand. Sterker nog: de functie was al zo’n beetje ingevuld. Het bedrijf had immers al een medewerker rondlopen die zich bezighield met preventie: de HR-manager, Christel van Leeuwen. Dus werd zij gevraagd om het preventiemedewerkerschap erbij te doen. Logisch.

Een van hen of een van ons?

 

Logisch? Of toch niet? Je kunt je namelijk afvragen of een persoon die twee petten wel kan dragen: HR-manager en preventiemedewerker. Sterker nog, misschien zijn die twee wel strijdig.

 

Want een preventiemedewerker is… een medewerker. Iemand die rondloopt tussen de collega’s en de belangen behartigt van de werkvloer. Zo iemand is ‘een van ons’. Heel anders ligt dat bij de HR-manager, zeker een HR-manager in een organisatie met 6 werkmaatschappijen en 190 mensen. Die is ‘een van hen’. Die vergadert met directie, en als ze dat niet doet, zit ze verscholen achter een deur die 8 uur lang wordt bewaakt door een secretaresse.

 

Open space

Een conflict in haar hoofd dus? Van Leeuwen heeft er geen last van. ‘Allereerst over die deur: die kan ik niet dichtdoen, want die is er niet. We werken hier in een open space, dus iedereen kan iedereen direct aanspreken. Daarom denk ik niet dat ik als HR-manager onbereikbaar ben voor de collega’s. Sterker nog: vaak hebben we een heel ander probleem: managers horen voortdurend dingen van de werkvloer en komen dan met ad hoc-oplossingen.’

Bedrijfsbelang

Ook als Van Leeuwens haar andere pet opzet, voldoet ze niet volledig aan het bovengeschetste profiel. ‘Stel dat ik geen HR-manager zou zijn, maar alleen preventiemedewerker. Ook dan zou ik niet blind zijn voor het bedrijfsbelang. Je kunt wel gaan pleiten voor twintig vierkante meter werkplek per werknemer en iedereen een eigen lichtkoepel, maar je moet eerst kijken of dat ook te realiseren valt.’

 

Directie
Volgens Van Leeuwen biedt haar dubbele pet vooral voordelen. ‘Alweer: stel dat ik alleen preventiemedewerker zou zijn. Dan zou het me moeilijk vallen om de directie te overtuigen van het nut van preventie. Want dan zou ik wel het een en ander kunnen vertellen over werkplekonderzoeken en over het opstellen van de RI&E. Maar of ik ook zou kunnen uitleggen wat het oplevert om te investeren in een medewerker…? Ik betwijfel het. Wat je daarvoor nodig hebt, is een brede blik.’

 

Beleidsmatige zaken
Een brede blik? ‘Als HR-manager weet je meer van beleidsmatige zaken’, zegt Van Leeuwen. ‘Welke mensen we nodig hebben. Hoe de arbeidsmarkt in elkaar zit. Hoe mensen functioneren. Maar ook: waar de uitval door wordt veroorzaakt. De laatste tijd zien we een stijging van het aantal psychische klachten. Mensen ervaren meer werkdruk, en tegelijk zie je de nodige prive-problemen. Dat totaaloverzicht is belangrijk.’

 

Financieel directeur
Om dat totaaloverzicht vervolgens om te zetten in een plan dat directies kan overtuigen, krijgt Van Leeuwen hulp van de financieel directeur. ‘Daar werk ik prima mee samen. Sterker nog: ik zie hem niet zozeer als een lid van directie, maar eerder als een directe collega. Hij heeft er vertrouwen in dat ik niet zo maar wat roep. En ik laat hem vrij om mijn gedachten om te zetten in een financieel onderbouwd plan.’

 

Ogen en oren
Oke, een extra HR-pet kan de blik van een preventiemedewerker dus verruimen. Maar de vraag blijft: in hoeverre kleurt die pet het totaalbeeld? Zijn de collega’s wel eens huiverig om Van Leeuwen in vertrouwen te nemen, omdat ze haar zien als ‘een van hen’? ‘Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt’ zegt ze zelf. ‘Natuurlijk, het is de vraag of ik er iets van zou merken als het zo was, maar toch denk ik dat ik wel degelijk hoor wat er op de werkvloer speelt. Andere HR-medewerkers hebben namelijk ook hun contacten. Sommigen doen aan recruitment, andere voeren werkplekonderzoeken uit. Dat kun je niet doen zonder intensief met iedereen te praten. Dus zelfs als niemand me in vertrouwen zou nemen, zou ik toch mijn informatie krijgen.’

 

Toekomst
Voorlopig is Van Leeuwen dus tevreden met het systeem. Maar ze betwijfelt of dat zo blijft. ‘Wat als we over vijf jaar nog groter groeien: naar 300 medewerkers of meer? Dan wordt het waarschijnlijk anders. Dan krijg ik minder feeling met het bedrijf, en kan ik het niet meer alleen. Wat ik dan ga doen? Waarschijnlijk meerdere hulp-preventiemedewerkers aanstellen.’

Reageer op dit artikel