artikel

Sporten

Gezond werken

Lichaamsbeweging heeft een positieve invloed op de belastbaarheid, gezondheid en psyche. Er bestaat een duidelijke relatie tussen lichamelijke activiteit, fitheid en gezondheid. Regelmatig bewegen werkt preventief voor onder andere hart- en vaatziekten, depressies, diabetes, overgewicht, hypertensie (hoge bloeddruk), osteoporose (botontkalking) en lage rugklachten. Te weinig activiteit leidt tot vermindering van de belastbaarheid.

 

Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen dient iedere volwassene minimaal 30 minuten middelzwaar lichamelijk actief te zijn op de meeste, bij voorkeur op alle dagen, van de week. Daarnaast wordt minimaal driemaal per week twintig minuten inspannende lichaamsbeweging geadviseerd.

 

Het ziekteverzuim van sporters is, ondanks eventuele sportblessures, minder vaak en korter dan van niet-sporters. Sporters vertonen onder andere ook minder stresssymptomen dan niet-sporters.

Het blijkt dat minder dan de helft van de werkende Nederlandse bevolking voldoende beweegt. Een organisatie doet er dan ook goed aan om medewerkers te stimuleren om dagelijks meer te bewegen. Dit kan onder andere door het fietsen naar het werk of het wandelen in de lunchtijd te stimuleren.

 

Tips voor medewerkers die meer willen bewegen

 

  • Fiets naar het werk of wandel;
  •  Beweeg wat vaker tussendoor;
  •  Maak gebruik van het trappenhuis;
  • Loop even naar een collega toe voor overleg;
  • Spreek af om in de lunchtijd te wandelen;
  • Ga staand vergaderen;
  • Zet printers op afstand;
  • Kies het verste toilet;
  • Organiseer sportactiviteiten met het team.
Reageer op dit artikel