nieuws

9 grote kantoorergernissen

Gezond werken

Het kantoorleven is een wereldje apart. Met zijn eigen (kleine) kantoorergernissen. Ze zijn niet levensbedreigend en de meesten van ons worden er ook niet ziek van.

9 grote kantoorergernissen

Om te voorkomen dat die irritaties onderhuids toch stiekem doorwerken, zetten we hieronder negen grote kantoorergernissen op een rij. Onder het motto: laten we van ons hart geen moordkuil maken. En met een vette knipoog.

  1. Niemand vult ooit het printerpapier bij als het op is. U bent altijd degene die er een nieuw pak papier in moet doen, waarop er eerst vijftien achterstallige printopdrachten uit komen rollen (waaronder een heel boekwerk). Een half uur later kunt u dan uw eigen printje ertussenuit vissen.
  2. Luide telefoongesprekken of privé-gesprekken moeten aanhoren. Allemaal prima, maar niemand hoeft te weten dat het zoontje van een collega last heeft van rare uitslag of dat een ander niet naar dat ene restaurant wilt omdat het eten daar de laatste keer heel vies was. Laten we dat soort zaken fijn privé houden en onze collega’s er niet mee lastigvallen.
  3. Collega’s die weigeren toe te geven dat ze een fout hebben gemaakt. Waarop u vervolgens het probleem kunt oplossen. Of collega’s die überhaupt hun verantwoordelijkheden niet nemen en klusjes die ze niet afkrijgen voor het weekend gewoon laten liggen. Zodat u ze maandag moet oppakken.
  4. Onaangename luchtjes. Bijvoorbeeld van de roker aan de overkant van het blok die na iedere rookpauze een walm van verschaalde rook met zich meebrengt. Of van die collega die om drie uur ’s middags altijd Cup a Soup neemt, bij voorkeur met kerriesmaak. Of van de collega die graag haar schoenen uittrekt onder haar bureau. Noem ze maar op: vieze luchtjes in overvloed.
  5. Collega’s die praten in zakelijke clichés. Er wordt vandaag even niets ‘tegen u aangehouden’. En geen nieuwe taken ‘op mijn bordje’, mijn bordje is al vol genoeg. We gaan het ook niet ‘over de schutting gooien’, dus doet u het maar gewoon lekker zelf.
  6. Deadlines waar niemand zich aan houdt. Het projectteam heeft toch duidelijke deadlines op papier gezet, maar op de afgesproken datum komt er niets binnen. Het eerste antwoord op uw reminder-mail volgt twee dagen later, en dan alleen om te laten weten dat het stuk er echt aan komt. Morgen.
  7. Irritante geluiden. Mensen die op hun toetsenbord typen alsof ze werken op een ouderwetse typemachine: het zou verboden moeten worden. Hetzelfde geldt voor het luidruchtig afbijten van  appels of knagen op wortels.
  8. Onbegrijpelijke e-mails. U ontvangt een mailtje en denkt: wat zou de zender hier nu mee willen zeggen? Dus maar terug mailen en om verduidelijking vragen. Het antwoord blijft vervolgens uit en u schiet niet op. Ook heel irritant in de categorie ‘e-mails’: u staat in de cc terwijl u geen idee hebt waarom.
  9. Niet-functionerende apparatuur. De telefoon schakelt niet door. Google Drive weigert te synchroniseren. Dat ene programma start niet op. De server ligt eruit. De helpdesk stuurt klagers met een kluitje in het riet: ‘We hebben er een melding van gemaakt’. En het gebeurt ook nog eens ALTIJD op het moment dat u vier deadlines tegelijk hebt.

Bron: Management Support

Reageer op dit artikel