nieuws

6 tips tegen afleiding op kantoor

Gezond werken

Wat vormt de grootste afleiding tijdens ons werk op kantoor? Onze collega’s, zo blijkt. Ze maken herrie en halen ons uit onze concentratie met vragen tussendoor.

6 tips tegen afleiding op kantoor

Dit blijkt uit analyses van de WODI-database, aldus een bericht op de website van het CfPB. Geluiden van klimaatinstallaties en geluiden van buiten ervaren we het minst vaak als verstoring.

Flexibele kantoren

In 2014 en 2015 zijn zes themavragen aan de WODI-vragenlijst toegevoegd over de veroorzakers van afleiding op kantoor. Uit veel WODI-onderzoeken bleek namelijk dat herrie op kantoor een belangrijk knelpunt is in flexibele kantoren. En dat terwijl mensen door de toegenomen werkdruk juist extra behoefte hebben om zich goed te kunnen concentreren op hun werk. Niet erg verrassend: in kantoren met flexibel gebruik van werkplekken – waar de werkruimtes vaak grotendeels open zijn, denk aan de kantoortuin – is er meer sprake van afleiding of verstoring dan in cellenkantoren.

Tevredenheid

Een belangrijke vraag is dan: welke bronnen van afleiding vormen de grootste aanslag op ons concentratievermogen? Het blijkt dat de ernstigste verstoring van ons werkritme komt door de geluiden en  bewegingen van anderen in de omgeving. Met andere woorden: het gedrag van onze collega’s. Dit houdt in dat ons werkgeluk in hoge mate afhangt van de hoeveelheid afleiding door deze twee bronnen. Die zijn daarmee zeer bepalend voor hoe tevreden we zijn over de mogelijkheden tot het doen van werk waar we onze concentratie hard bij nodig hebben.

6 tips tegen afleiding

Veel kantoorwerkers zijn veroordeeld tot werken in een flexibel kantoor en/of een kantoortuin. Op de website staan 6 tips die kunnen helpen om afleiding door het gedrag van anderen tot een minimum te beperken. Dit zijn ze:

  1. Het allerbelangrijkste: houd rekening met elkaar! Maak duidelijke afspraken met elkaar over het gebruik van de werkruimte. Niet alleen de werkplekken zelf, maar ook afspraken over hoe die te gebruiken kunnen de functionaliteit van die plekken bepalen (denk aan stiltezones).
  2. Zorg voor goede akoestische maatregelen in open én omsloten ruimten.
  3. Maak de open ruimten niet te groot. Dus niet te veel werkplekken bij elkaar in een open ruimte plaatsen, maar plekken in open ruimten afwisselen met (akoestische en visuele) afscheidingen of omsloten ruimten (zoals concentratieplekken of overlegruimten). Zorg voor voldoende afsluitbare belplekken nabij de open ruimten. En vergeet vooral de concentratieplekken niet.
  4. Maak omsloten overlegruimten voor 2-4 personen voor ad hoc-overleg. Dat scheelt een hoop verstoring in de open ruimten.
  5. Plaats de pantry of koffiehoek zo dat deze akoestisch is afgeschermd van (open) werkplekken.
  6. Plaats loungeplekken en open zitjes zo dat er ten minste enige mate van akoestische en visuele afscherming is.
Reageer op dit artikel