nieuws

1 op 6 heeft last van ongewenst gedrag

Gezond werken

Zo’n 1,2 miljoen mensen hadden vorig jaar op de werkvloer te maken met ongewenst gedrag – pesten, discriminatie of (seksuele) intimidatie – door collega’s of leidinggevenden.

1 op 6 heeft last van ongewenst gedrag

In combinatie met een hoge werkdruk verdubbelt ongewenst gedrag de kans op burn-outklachten. Daar moet een einde aan komen, vindt minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Vaker ziek

Werknemers die hiervan het slachtoffer zijn, melden zich vaker ziek. Het verzuim bedraagt gemiddeld zeven extra werkdagen per persoon per jaar. Naast het persoonlijke leed voor de betrokkenen, kost dit werkgevers handen vol geld. Onderzoeksinstituut TNO berekende dat het voor werkgevers gaat om een bedrag van ongeveer 1,7 miljard per jaar.

Campagne

Ongewenst gedrag is in combinatie met een hoge werkdruk een belangrijke oorzaak van werkstress, beroepsziekte nummer 1 in ons land. De kans op een burn-out verdubbelt zelfs door ongewenst gedrag. Asscher trapte daarom de campagne ‘Moet Toch Kunnen‘ af tegen ongewenst gedrag op het werk. Hij deed dat op een congres over deze problematiek in Den Haag. Het feit dat zoveel mensen vorig jaar met ongewenst gedrag te maken hadden “laat zien dat deze campagne geen overbodige luxe is”, aldus de minister.

Werkstress

Hij trekt verder een half miljoen euro uit voor een groep deskundigen die bedrijven desgevraagd kan helpen het probleem aan te pakken. Op www.duurzameinzetbaarheid.nl staat een wegwijzer van TNO die werkgevers en werknemers helpt om verschillende vormen van ongewenst gedrag te herkennen. Op de site zijn ook tips te vinden over hoe hiermee om te gaan. Verder lanceert de Inspectie SZW later deze maand een zelfinspectietool waarmee werkgevers inzicht krijgen in de vormen van ongewenst gedrag die mogelijk in hun organisatie voorkomen. En de Inspectie SZW gaat er meer aandacht aan besteden bij controles.

Grijze gebied

De campagne vraagt vooral aandacht voor het grijze gebied tussen een grap en ongewenst gedrag, met als doel het op gang brengen van een gesprek over omgangsvormen op de werkvloer. Asscher: “Niemand is hetzelfde, wat de één wel een leuk geintje vindt, ontneemt de ander volledig het plezier in het werk.”

Ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag is soms zichtbaar, maar vaker gaat het om subtiele opmerkingen of gedrag dat kwetsend is. In de campagne krijgt het publiek via posters en in radiospots diverse situaties voorgelegd. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het buitensluiten van collega’s, ongewenste massages en onschuldig bedoelde bijnamen.

 

> Werkdruk te lijf? Het boek 5 sterrenaanpak voor gezonde werkdruk helpt u erbij.

Reageer op dit artikel