nieuws

5 x soepel samenwerken met thuiswerkers

Gezond werken

Voor werknemers is flexibiliteit een groot goed, werkgevers hechten aan continuïteit. Breng die twee behoeften bij elkaar door een optimale samenwerking tussen kantoor- en thuiswerkers.

5 x soepel samenwerken met thuiswerkers

Hierna volgen 5 tips om de samenwerking met thuiswerkers succesvol te maken of te houden. Tip: bekijk vooral het filmpje bij tip 5!

1. E-mailen

Het vertrouwde e-mail staat nog altijd bovenaan. Ondanks voorspellingen dat deze communicatievorm spoedig zou verdwijnen, is e-mail voorlopig nog de meest gebruikte manier om contact te houden met thuiswerkers. Je kunt snel een bericht sturen en bestanden delen is zo gepiept. Nadelen: overvolle mailboxen en (te) vaak in de CC staan.

2. Whatsapp-groep

WhatsApp is heel geschikt om in een klein team nauw contact met elkaar te houden binnen een project of opdracht. Je hebt direct contact, ziet of je bericht is gelezen en kunt snel met alle teamleden, thuiswerkers of niet, schakelen. Nadelen: iets terugzoeken kost veel scrollen en flauwe grappen van collega’s zijn moeilijk te omzeilen. Bovendien, hoe groter de WhatsApp-groep, hoe vaker er piepjes en gezoem uit de telefoon klinken.

3. Online vergaderen

Fysiek bij elkaar in de ruimte zijn om te vergaderen is al lang niet meer nodig. Hoewel het soms voordelen blijft houden om elkaar in de ogen te kunnen kijken. Maar voor online vergaderen bestaan voldoende adequate oplossingen. De enige voorwaarde is een goede internetverbinding. Daarmee kun je elkaar treffen op Skype, Google Hangouts, GoTo Meeting, Microsoft Office Live Meeting of Campfire. Het gaat sneller om even tussendoor een onlinevergadering te organiseren dan wanneer je iedereen in een vergaderruimte bij elkaar moet zien te krijgen.

4. Apps om projecten te beheren

Een project opzetten en een team betrokken houden, ondanks dat ze op afstand werken? Dat lukt gemakkelijk met programma’s en apps als Basecamp, Trello of Yammer. De workflow, to-dolijsten, documenten en stand van zaken zijn in één dashboard terug te vinden. Yammer bijvoorbeeld is een intern social medianetwerk dat veel bedrijven als intranet gebruiken. Stel er nieuwe teams mee samen, chat en blijf via e-mailupdates op de hoogte van wat je collega’s doen. Reageren kan zonder het programma te openen.

5. Videoconferencing

Ook niet nieuw, maar zeker effectief: videoconferencing. Je kunt met meerdere mensen tegelijk inbellen, via video elkaar zien, chatten en presentaties op het scherm delen. Bijkomend voordeel: de thuiswerker is gedwongen zich in ieder geval presentabel te maken. Belangrijk is wel dat alle betrokkenen weten hoe ze moeten omgaan met het programma. En dat zij over de juiste apparatuur beschikken. Want anders kan het zomaar lopen als in dit hilarische filmpje.

Bron: Over Het Nieuwe Werken

 

> Optimaal werken met digitale tools? In één dag up-to-date met Power Arbo Digitaal.

> Zorg dat uw thuiswerkers ook in vorm blijven. Met de e-learning thuiswerkplekchecker lukt dat.

Reageer op dit artikel