nieuws

Zo beperkt u de impact van nachtwerk

Gezond werken

Nachtwerk is voor veel werknemers belastender dan werken overdag. Dit komt doordat werken in de nacht het natuurlijke bioritme van de mens verstoort.

Zo beperkt u de impact van nachtwerk

Daarom heeft het Arboportaal op 16 april, de internationale Dag van de Slaap,een nieuwe animatie gelanceerd over veilig en gezond werken in de nacht.

Gezondheidsrisico’s door (langdurig) nachtwerk

De Gezondheidsraad heeft in oktober 2017 een onderzoek uitgevoerd naar de gezondheidsrisico’s van nachtwerk. De raad deed dit in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Uit dit rapport kwam naar voren dat werken in nachtdiensten (grote) gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen. Dat nadelige effect van nachtwerk geldt zeker op de lange termijn.

> LEES OOK: Nu bewezen: nachtwerk schaadt gezondheid

Langetermijneffecten en andere gezondheidsrisico’s

Zo verhoogt werken in de nacht aantoonbaar de kans op diabetes mellitus (type 2) en hart- en vaatziekten. Om te weten hoe dit precies werkt, is nog nader onderzoek nodig. Naast deze twee langetermijneffecten heeft werken in de nacht nog andere negatieve gezondheidseffecten, zoals slaperigheid, stress of concentratiestoornissen.

> LEES OOK: Pas op, nachtwerkers achter het stuur

Sommige negatieve gevolgen zijn goed aan te pakken

Die laatste negatieve effecten op de gezondheid zijn op te lossen. Daarvoor moet u ze natuurlijk wel tijdig herkennen. De werkgever en de werknemer met klachten kunnen vervolgens samen maatregelen nemen. Dat loont de moeite. Want het zijn juist de risico’s op slaperigheid, stress of concentratiestoornissen die we goed kunnen aanpakken.

> LEES OOK: Regels nachtwerk blijven zoals ze zijn

Hoe? Door te zorgen dat we de nachtdienst goed voorbereiden, voldoende rust krijgen en er een gezonde levensstijl op nahouden. De nieuwe animatie van het Arboportaal gaat hierover. Die laat zien wat u kunt doen om de impact van nachtwerk te minimaliseren:

 

Reageer op dit artikel