nieuws

Smartphone-nek, tablet-schouder of swipe-vinger

Gezond werken

RSI is een serieus probleem. Herhalende, statische bewegingen zijn killing voor ons bewegingsapparaat. Op Internationale RSI-dag is daar extra aandacht voor. Want met goede voorlichting kunnen we een smartphone-nek, tablet-schouder of swipe-vinger voorkomen.

Smartphone-nek, tablet-schouder of swipe-vinger

RSI staat voor Repetitive Strain Injury. Want de aandoening is het gevolg van veelvuldige herhalende handelingen in een statische houding. Bij beeldschermwerk, bijvoorbeeld. Maar ook musici, slagers, postbodes, kappers, caissières en mensen achter de lopende band behoren tot de risicogroepen. En inmiddels riskeert bijna iedereen van ons een smartphone-nek.

Checklist Beter achter je schermen (BAS)

RSI is een verzamelnaam voor allerlei klachten (zoals pijn, tintelingen of een onaangenaam verdoofd gevoel) in de bovenrug, het nek- en schoudergebied, de armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. TNO heeft een beoordelingsinstrument ontwikkeld voor fysieke belasting door beeldschermwerk: de Checklist Beter achter je schermen (BAS). Deze checklist is mede gebaseerd op advies van de Gezondheidsraad (2017). Het instrument ondersteunt maatwerk in werken met en pauzes bij beeldschermwerk.

> LEES OOK: Ik heb het met BAS gedaan

Met een gebogen hoofd naar een smartphone-nek

Met de opkomst van mobiele apparatuur is RSI intussen ook thuis een serieus probleem geworden. Veel mensen hebben last van klachten aan nek, armen of schouders, hoofdpijn en vermoeide nek- of schouderspieren. En dat allemaal door veelvuldig gebruik van smartphone, tablet en e-Reader. De oorzaak van de ellende ligt ook hier in een langdurig dezelfde, niet-ergonomische houding. Daarbij is het voorovergebogen hoofd een zware belasting. Daarnaast kunnen telkens dezelfde bewegingen – swipen, scrollen en typen – problemen veroorzaken. Welkom smartphone-nek, tablet-schouder of swipe-vinger!

Ieder jaar op 28 februari: Internationale RSI-Dag

Sinds 1999 is er op op 28 februari jaarlijks aandacht voor RSI op de Internationale RSI-Dag. Doordat de klachten zich steeds meer hebben uitgebreid van puur werkgerelateerd naar de privésfeer, lopen niet alleen volwassenen een risico. Inmiddels maken ook (heel) jonge kinderen, scholieren en studenten steeds intensiever gebruik van computer, tablet en smartphone. Daarmee heeft de smartphone-nek er in één klap een zwik potentiële risicogroepen bij gekregen. Toch die smartphone maar eens wat vaker wegleggen?

> LEES OOK: Digital detox, wanneer begint u?

Tips tegen smartphone-nek, tablet-schouder en swipe-vinger

Neem beginnende RSI-klachten serieus, want de symptomen en pijn kunnen steeds erger worden. Klachten voorkomen is nog beter, natuurlijk. Vast al (deels) bekend, maar toch nog maar eens de belangrijkste tips op een rij:

 

> TIP: de Arbo Workshopdag op 16 mei 2019

Smartphone-nek, tablet-schouder of swipe-vinger?

Reageer op dit artikel