nieuws

Van stress naar zen in 9 stappen

Gezond werken

Wat hebben we het toch druk met zijn allen. Maar weer laptoplunchen dus om wat tijd terug te winnen? Of toch die felbegeerde regie over uw werk weer eens pakken? Wees wijs, word weer snel zen met deze 9 stappen tegen werkstress.

Van stress naar zen in 9 stappen

Denk nu niet dat u per se al deze 9 stappen moet afwerken om er voordeel van te hebben. Want dat is natuurlijk helemaal niet zen. Pak meteen stap 6 erbij: wees realistisch. Dus lukt er één, dan is dat al winst. En maakt u dagelijks 3 stappen van dit lijstje, dan bent u gewoon heel erg goed bezig.

1. Weg met de laptoplunch

‘Druk druk druk’ is een valkuil, want het stopt nooit. Zet een deadline op uw drukke periodes. Creëer een stoproutine: bouw actieve pauzes in en zet na ieder uur werken uw verstand even op nul. Doe niet aan laptoplunchen, maar ga met uw collega’s een hapje eten. Daarna werkt u met meer aandacht, kunt u meer doen in minder tijd én ervaart u tegelijkertijd innerlijke rust.

2. Niks multitasken

Focus op monotasken, niet op multitasken. Besef dat uw brein niet is gemaakt om te multitasken: u werkt op halve kracht en uw stressniveau giert omhoog. Begin uw monotask-routine bijvoorbeeld met deze eenvoudige tip: eet en doe daarbij even niets anders. Zit intussen niet te mailen of te telefoneren.

> LEES OOK: Meer doen in minder tijd zonder multitasken

3. Ruimte in uw agenda

Geef uw agenda een flinke portie ‘zuurstof’. Plan uw agenda niet vol en bouw voldoende tijd in tussen overleggen en afspraken.

LEES OOK: Praktisch en productief plannen: 6 tips

4. Adem in, adem uit

Adem voordat u aan een nieuwe taak begint enkele keren diep in en uit.

LEES OOK: Vooral niet vergeten: blijf ademhalen vandaag

5. Wees onbereikbaar

Werk aandachtig en gefocust. Durf uzelf gedurende langere tijdsblokken los te koppelen van het internet en van uw smartphone. Dat helpt om taken werkelijk én snel afgewerkt te krijgen en al uw doelen en deadlines te halen.

LEES OOK: Minder smartphonegebruik, minder stress

6. Wees realistisch!

Bedwing uw perfectionisme. Probeer uitstekend werk na te streven, geen perfect werk. Focus op wat realistisch is in plaats van ideaal. Verander ‘moeten’ door ‘willen’. Zeg eens ‘nee’ als er echt niets meer bij kan.

7. Mediteerminuutje

Gun uzelf korte meditatiemomenten, óók op kantoor. Neem één minuut (en geen seconde meer) voor uzelf. Zet de timer, zit rechtop, voeten stevig op de grond, handen ontspannen bij elkaar. Concentreer u tijdens die minuut – met de ogen gesloten of open – enkel en alleen op uw ademhaling, daarna op wat dat met u heeft gedaan. Ga dan als herboren verder met uw activiteiten.

> LEES OOK: Kantoortuinen, gaan ze ein-de-lijk verdwijnen?

8. Vertraag

Vertraag uw pas en stap letterlijk wat trager door het leven. Bent u van buiten rustig, dan bent u dat van binnen ook.

> LEES OOK: Werkstress? Neem een hippe kantoorvis

9. Succesboekje

Vier uw successen – inclusief de behaalde tussendoelen – en houd ze bij in een ‘succesboekje’ dat u regelmatig herleest. Stilstaan bij uw successen en uzelf ervoor belonen, maakt dat u blij door het leven gaat.

 

> TIP: De Arbo Workshopdag, voor nieuwe inzichten, praktische tips en handige methoden. Workshop 2.1, bijvoorbeeld?

Een kantoorvis werkt stressverlagend

Reageer op dit artikel