nieuws

Werken aan de werkhouding doet u zo

Gezond werken

Lekker onderuitgezakt achter uw bureau, het hoofd steunend op één hand terwijl u nonchalant met de andere de muis bedient. Zit u goed? Misschien is het hoog tijd voor een betere werkhouding. Want vaak is het comfort van nu de pijn van morgen.

Werken aan de werkhouding doet u zo

Wat verstaan we precies onder werkhouding? Natuurlijk, de houding die we aannemen tijdens ons werk. Maar dat is nooit één houding. Want iedereen neemt tijdens het werk gedurende de dag verschillende houdingen aan. We zitten, staan, bukken en lopen tenslotte.

Bij de beoordeling van al die verschillende houdingen is het van belang of iemand voortdurend in beweging is of langdurig dezelfde houding aanneemt. Het zal u niet verbazen: bewegen is altijd beter. Zelfs bewegen met een slechte houding is nog altijd beter voor lijf en leden dan langdurig stilstaan in een goede positie.

> LEES OOK: Grenswaarde voor langdurig zitten in zicht?

Slechte werkhouding bezorgt lichaam veel narigheid

Wie langdurig een slechte houding aanneemt tijdens het werk, doet zijn lichaam heel wat narigheid aan. Want een slechte werkhouding zorgt voor een verkeerde belasting van gewrichten en spieren. Het kan zelfs de longinhoud tot wel 30 procent verminderen. En daar houdt het niet mee op. U loopt door een slechte houding ook nog eens een grote kans om last te krijgen van spanningshoofdpijn en een zere nek, rug en schouders. Een slechte houding wordt bovendien in verband gebracht met een grotere kans op ongelukken. En dan hebben we het nog niet eens over de grotere kans die u loopt op hart- en vaatziekten en diabetes als u te lang achter elkaar zit.

> LEES OOK: Van zitten worden we suikerbeesten

> TIP: Goed zitten? Met de werkplekchecker lukt het. Vraag nu een demo aan.

Slechte werkhouding? Er is wel degelijk iets aan te doen

Geen opwekkend nieuws. Maar niet getreurd. Er is wel degelijk iets te doen aan een slechte houding. Zorg dat uw nek recht is wanneer u achter uw beeldscherm zit, met uw knieën in een rechte hoek en uw voeten plat op de grond. En vergeet dus vooral niet om voldoende te bewegen.

Het goede nieuws is dat u zelfs in uw slaap nog aan uw houding kunt werken. Dat doet u door bij voorkeur op uw zij te slapen, met een kussen tussen de benen.

> LEES OOK: 15 tips voor fit zitten op de werkplek

Klachten aan houdings- en bewegingsapparaat voorkomen

Een goede, ruime inrichting van werkplekken is een eerste vereiste om klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat te voorkomen. Dat geldt zeker ook voor mensen die vaak en lang aan een beeldscherm werken. Door een goede instelling van stoel en beeldscherm werken zij in een ergonomisch verantwoorde werkhouding. Voor hen betekent een optimaal ingerichte werkplek dus het behoud van hun lijf. Belangrijk, want dat lijf moet nog een tijdje mee.

> TIP: Zit u goed? Check het met de werkplekchecker. Of vraag meteen een demo aan.

Werken aan de werkhouding doet u zo

Reageer op dit artikel