Alles over verkeersveiligheid

Een bloedlink interview
Sinds kort kamp ik met een ethisch dilemma. Voor mijn werk interview ik veel arbofunctionarissen - maar die mensen hebben een druk leven. Er zijn...

Extra controles I-SZW voor maaltijdbezorgers
Zeker twee keer per week zijn maaltijdbezorgers betrokken bij een verkeersongeluk. En lang niet al die arbeidsongevallen worden gemeld. De inspectie...

Meer aanrijdingen in rijstroken met rood kruis
We kennen ze allemaal: de rijstrook met een rood kruis erboven. Toch negeren veel automobilisten - nee, u natuurlijk niet! - deze opzichtige...

Buschauffeur botst door gebruik mobiele telefoon
Een buschauffeur die al rijdend met zijn mobiele telefoon in de weer is, dat kan echt niet. Dat vindt de kantonrechter ook. De buschauffeur raakt dus...

Overheid, pak onveilige spoorwegovergangen aan
De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt het "onacceptabel" dat er elk jaar gemiddeld elf mensen overlijden bij ongelukken op spoorwegovergangen. Dat...

Voor dit zebrapad stoppen we wél
Een zebrapad biedt een veilige oversteekplaats voor voetgangers. Althans, in de praktijk. Want wie is er niet een keer bijna zijn tenen kwijtgeraakt...

Wie betaalt de schade van woon-werkverkeer?
Een door een vrachtwagen van zijn fiets gereden werknemer ontvangt een schadevergoeding van de WAM-verzekeraar. Daarna claimt hij van zijn werkgever...

Dashcam houdt trucker scherp
Vrachtwagenchauffeurs van wie het rijgedrag in de gaten wordt gehouden door een dashcam zijn minder betrokken bij ongelukken en bijna-ongelukken.

Gezocht: een echte veiligheidspersoon
Het is soms grappig - en triest- hoeveel organisaties en mensen hun onderliggende kijk op zaken laten zien door wat ze schrijven en zeggen.

Mag deze heftruckchauffeur blijven?
Een heftruckchauffeur krijgt ontslag op staande voet omdat hij bij beperkt zicht door een hoge lading niet achteruit reed. Maar was hij wel volledig...