artikel

Verkooppraatje of toegevoegde waarde?

Persoonlijke beschermingsmiddelen

De AVAG wil dat over vijf jaar de helft van de 350 miljoen euro die jaarlijks in de branche omgaat, wordt geleverd door bedrijven die het SafetySign-certificaat hebben. Nu is dat 25 procent van de omzet.

 

Die omzet groeit jaarlijks twee procent ondanks het feit dat steeds minder mensen PBM’s aanschaffen. Labrijn: ‘Dat komt omdat veel werk naar landen als Polen verdwijnt en minder beschermingsmiddelen nodig zijn. De PBM’s die overblijven, zijn wel steeds beter. Per persoon wordt jaarlijks meer geld uitgegeven.’

 

Volgens de AVAG-voorzitter past SafetySign ook prima in het tijdsbeeld van zelfregulering. Zeker met de komst van de nieuwe Arbowet die meer nadruk legt op doelvoorschriften. Labrijn: ‘Diverse wettelijke grenswaarden, zoals MAC-waarden, verdwijnen. Kennis over PBM en het gebruik daarvan wordt steeds belangrijker. Je moet dan zelf regelen dat PBM’s goed zijn en goed gebruikt worden. Daar ziet de nieuwe certificerende instelling op toe.’ Maar de AVAG-voorzitter wil ook een stapje verder. Volgens hem wordt de markt nog verziekt door brokkenmakers. ‘In het algemeen bestaan er net zoals bij auto’s geen slechte PBM’s. Maar er zijn uitzonderingen en er zijn leveranciers die er een potje van maken. We hebben onlangs bij SZW aangekaart dat een bepaalde leverancier niet deugt. Maar het duurt veel te lang voordat actie wordt ondernomen. Let wel, de Arbeidsinspectie heeft te weinig inspecteurs die verstand van PBM’s hebben. Nu treden we nog niet naar buiten met namen van slechte leveranciers, maar wij willen bedrijven die slecht spul leveren wel een brief schrijven met daarin de eis dat ze hun leven beteren. Doen ze dat niet, dan zoeken we de publiciteit door een persbericht te schrijven.’

 

Toch wil de AVAG niet zo ver gaan dat ze de gebruiker van PBM’s en dan bedrijven die bijvoorbeeld niet of slecht gebruikmaken van PBM’s, aangeven bij de inspectie. Labrijn: ‘Nee, dat kun je van ons niet verwachten. Dan zijn we de klant kwijt. Dat is toch echt een verantwoordelijkheid van de Arbeidsinspectie. Wij kunnen alleen onze eigen branche reguleren.’

 

Voor Molenberg hoeft dat schandpaalidee niet zo. De beunhaas krijgt bij hem toch geen poot aan de grond. ‘Zo’n soort schandpaal heeft weinig zin. Kwaliteit komt altijd bovendrijven. Shit is zo weg. Ik wil geen spullen die uit een container uit het Midden-Oosten komen. Stel, ik koop voor vijftienhonderd mensen doorwerkpakken die vaak meer dan driehonderd euro per stuk kosten. En na een paar maanden kom ik erachter dat ze ondeugdelijk zijn. Dan kan ik weer opnieuw de markt op. Onze financieel controller ziet me aankomen.’ Molenberg zegt op geen enkele manier risico te willen lopen. Zo merkte hij onlangs dat een beschermende handschoen niet genoeg werd gedragen. Samen met zijn leveranciers maakte hij een concept voor een nieuwe handschoen die geaccepteerd werd door de medewerkers en resistent was. Ook verwijst Molenberg naar een incident van enige tijd terug, waaruit bleek dat de helm die de firma gebruikte, niet voldeed. ‘We moesten naar een ander type helm met vast gelaatsscherm. Dat heeft mijn leverancier binnen een paar weken gerealiseerd.’

 

Ook voor onderhoudsschema’s vertrouwt hij op zijn toeleveranciers. ‘Ik verwacht en krijg ook een seintje als PBM’s moeten worden gecontroleerd. Niet voor de brandwerende spullen. We hebben een eigen gecertificeerde brandweer die dat doet. Maar wel voor bijvoorbeeld valbeveiliging. Ik weet dat gecertificeerde bedrijven er ook op willen toezien dat PBM’s gedragen worden. Prima, maar dat is bij ons niet nodig. Dat kunnen ze aan mij wel toevertrouwen.’

 

Molenberg is bezig met het opstellen van een catalogus voor zijn bedrijf. Welke middelen moeten en kunnen waarvoor worden ingezet? Naar eigen zeggen heeft hij er weinig omkijken naar. ‘De toeleveranciers hebben voldoende kwaliteit in hun organisatie om die catalogus samen te stellen. Bovendien leveren ze er een korte gebruiksinstructie bij. Ik weet dat ze investeren in kennisoverdracht en dat ze bijvoorbeeld cursussen volgen bij fabrikanten als KCL.’

 

Toch is Molenberg niet altijd te spreken geweest over zijn PBM-leverancier. ‘Bij de vorige leverancier had ik gemengde gevoelens. Pas sinds het bedrijf is overgenomen door Secur protect@work, ben ik tevreden.’

 

Arno Bink, vestigingsmanager van dit bedrijf uit Breda, zegt veel profijt te hebben van de erkenning dat zijn bedrijf niet alleen goede mensen in dienst heeft, maar ook de service ter hand neemt. ‘Natuurlijk hebben wij ook klanten met twee of drie medewerkers die niet zitten te wachten op een heel traject van nazorg en service en die gewoon de laagste prijs willen. Maar het merendeel van onze klanten waardeert het SafetySign-concept. We voeren het nu ongeveer een jaar en het geeft de klanten het vertrouwen dat we up-to-date blijven.’

 

Bink lijkt even een politicus als hem gevraagd wordt of hij tegenwoordig anders met klanten omgaat nu Secur het keurmerk heeft. ‘Ja en nee. Klanten wisten en weten waar Abraham de mosterd haalt als het om veiligheid gaat. Verschil is wel dat we nu kunnen bewijzen dat ons personeel goed is opgeleid en getraind blijft worden. En dat we toch serieuzer worden genomen.’

 

En dat maakt het spelen van de wijsneus soms net iets makkelijker. ‘We zien er ook op toe dat PBM’s gebruikt en dan ook goed gebruikt worden. Dat kun je wat overtuigender brengen met hulp van het keurmerk. Als je de verantwoordelijkheid van de werkgever kunt overnemen, heeft hij er meestal wel oren naar. De klant waardeert het als je zegt dat hij een boete van de Arbeidsinspectie kan voorkomen door het voorgelaatsmasker goed te onderhouden.’

 

Op www.safetysign.nl staat meer informatie over Safety-Sign.

 

OPLEIDING

 

De opleiding tot PBM-deskundige wordt door Copla gegeven in samenwerking met de AVAG. De opleiding leert de cursist de juiste PBM’s te kiezen en ook hoe deze het best kunnen worden gebruikt en in goede conditie blijven.

 

De cursist leert bovendien de belangrijkste wetten en normen rond PBM’s en adviesvaardigheden. De cursus duurt vier dagen. Meer informatie op www.copla.nl.

 

 

Reageer op dit artikel