nieuws

Bouw stapt over op oranje werkkleding

Persoonlijke beschermingsmiddelen

Per 1 juli 2019 stapt de hele bouwsector over op oranje werkkleding. Daarmee verdwijnen de kenmerkende gele hesjes van spoorwerkers. Waarom is dat eigenlijk?

Bouw stapt over op oranje werkkleding

De consequentie van de kleurenwissel is voor spoorbouwers groot. Het kost bedrijven als Strukton, BAM en VolkerRail flink wat centjes om alle kleding voor hun raildivisie te vervangen. Alleen al bij Strukton gaat het om 1.345 spoormensen die overgaan van gele naar oranje werkkleding. De vraag dringt zich op welk doel deze exercitie dient.

Tien vragen over de wissel naar oranje werkkleding

Tien vragen over het hoe en waarom van de oranje werkkleding aan veiligheidsexpert Marcel Edwards, voorzitter Werkgroep Veiligheidsdashboard van Rail Alert.

1. Waarom stapt de gehele spoorbranche over op oranje hesjes?

“Omdat oranje hesjes even veilig zijn als gele hesjes en het makkelijker en duidelijker is als de hele bouw dezelfde kleur draagt. Dat sluit beter aan bij landen om ons heen. En het is ook makkelijker voor aannemers die zowel in de bouw als in de spoorbranche werken. Steeds switchen is niet handig.”

> LEES OOK: Het wat & hoe van PBM

2. Je ziet geen verschil meer tussen een wegwerker en een spoorwerker?

“Dat klopt. De veiligheidskleding van wegwerkers zal per 1 juli niet meer afwijken van die van spoorwerkers. Knaloranje valt net zo goed op als knalgeel. En veilig werken, ook in het donker of in de regen, is natuurlijk het hele idee achter veiligheidskleding. Daarom zijn er ook strenge eisen voor de reflecterende strepen op de kleding. Die veranderen overigens niet: twee horizontale strepen en ten minste twee verticaal signalerende strepen die over de schouders doorlopen.”

3. Nooit meer gele hesjes dus?

“Nou, dat is niet helemaal waar. Degenen die op de bouwplaats zijn belast met veiligheid blijven wel geel dragen. Die zijn vanaf 1 juli juist extra herkenbaar en wijken als enigen af. Dat is bewust. Dan weet iedereen dat je meteen moet luisteren als iemand met een geel hesje ingrijpt.”

> LEES OOK: Moeten koeien gele hesjes aan?

4. Dus toch nog geel?

“Ja, dat klopt. Veiligheid in de spoorbouw en in de hele bouw is en blijft een belangrijk thema. Aanrijdgevaar is in de spoorbouw nog altijd het grootste risico. Handig als iemand met een geel hesje roept dat je opzij moet, dan besef je meteen ‘die waakt over mijn veiligheid’. Maar het zijn nog maar een paar gele hesjes.”

5. Stappen de veiligheidsmensen op de andere bouwplaatsen dan ook over op gele hesjes?

“Niet dat ik weet. Dat zou niet onlogisch zijn, maar RailAlert gaat alleen over het spoor.”

6. Wat voor sancties of boetes gelden na die tijd?

“Er gelden niet meteen sancties. We hebben die afspraak branchebreed gemaakt en meestal werkt dat gewoon goed. Misschien dat iemand nog een tijdje een oranje hesje draagt over gele kleding heen. Of dat iemand wordt aangesproken op zijn kleding. Maar echte sancties werken meestal alleen maar averechts.”

> LEES OOK: Regelnaleving: moraliseren ja, sanctioneren nee

7. Wat kost deze operatie?

“We willen bedrijven en organisaties niet op hoge kosten jagen. In overleg met de spooraannemers is deze termijn afgesproken. Die hebben aangeven dat deze termijn voor iedereen behapbaar is. De kosten voor een los geel hesje zijn natuurlijk veel lager dan voor een complete winter- of regenoutfit. We hebben ook bewust nog geen termijn afgesproken voor oranje werkbroeken. Een oranje jas met een gele broek is voorlopig gewoon toegestaan. De meeste bouwers reageren juist enthousiast bij de gedachte dat er alleen nog oranje veiligheidskleding nodig is.”

8. Was er weerstand?

“Eigenlijk niet. Ik heb er in elk geval niets van gemerkt. De discussie over de meerwaarde van gele hesjes is op gang gekomen na het afsluiten van de ‘Governance Code Veiligheid in de Bouw’. Naar aanleiding daarvan heeft Rail Alert onderzoek gedaan naar of gele hesjes nu veiliger zijn dan oranje werkkleding. Dat blijkt in de praktijk niet het geval. In andere landen werken spoorwerkers allang in het oranje. Ook daar zijn geen verschillen als het gaat om veiligheid.”

9. Hoeveel gele hesjes zijn er eigenlijk?

“Geen idee, vele duizenden. De afspraak geldt voor het hoofdspoor van ProRail, maar ook voor alle metro’s en light rail van HTM, RET, GVB en PUOV. Dus daar zijn veel partijen bij betrokken en al die werknemers dragen nu gele hesjes.”

10. Wat gebeurt er nu met al die gele hesjes?

“Veiligheidskleding gaat gemiddeld twee tot drie jaar mee. We hebben bewust een lange aanlooptijd afgesproken. Zo loopt het omwisselen en aanschaffen van nieuwe oranje kleding zoveel mogelijk mee in de reguliere vervangingscyclus. Er geldt vanaf 1 januari een overgangsperiode dat sommige spoorwerkers al oranje kleding dragen met daarover een geel hesje. Stipt 1 juli 2019 om 00:00 uur stapt de hele branche over op oranje werkkleding.”

> LEES OOK: Van duurder naar duurzaamheid

Bron: cobouw.nl

 

> TIP: Beschermende kleding kiezen? De PBMwijzer biedt houvast.

Reageer op dit artikel