blog

Sprekersbewustzijn, daar draait uw presentatie om

Persoonlijke ontwikkeling

Hoeveel tijd en energie besteedt u aan het belang van bewustzijn? Of het nu gaat over veiligheid, risico’s of gezondheid, bij uw presentatie is volgens mij een aanvullende vorm van bewustzijn onontbeerlijk: het sprekersbewustzijn.

Sprekersbewustzijn, daar draait uw presentatie om

Maar al te vaak heb ik bevlogen experts over arbo-onderwerpen horen spreken, zonder dat zij blijk geven van sprekersbewustzijn. Deze zaken herkent u vast:

  • lange teksten op dia’s
  • veel informatie in weinig tijd
  • vooral aandacht voor de inhoud en niet voor de manier waarop
  • weinig interactie met de toehoorders
  • waardoor die toehoorders moeite hebben om hun aandacht erbij te houden.

Maar wat houdt sprekersbewustzijn in?

Als spreker bent u volledig verantwoordelijk voor het vasthouden van de aandacht van uw publiek. U stuurt die aandacht bewust. Wilt u dat het publiek uw informatie niet alleen echt hoort maar ook onthoudt, geef dan een volledig geïntegreerde presentatie. Wanneer bent u aan het woord? Op welk moment wilt u dat uw gehoor naar een dia kijkt? En wanneer activeert u de toehoorders? Sluit dit allemaal goed op elkaar aan?

> LEES OOK: Zo scoort u punten met uw presentatie

Werken voor de aandacht van uw publiek

Sprekersbewustzijn, daar draait uw presentatie om

Toen ik een interview hield met de Oostenrijkse sprekerscoach Gregor Fauma, deed hij daarin nogal een boude uitspraak: ”Bedank uw toehoorders nooit voor hun aandacht. Als spreker moet u werken voor de aandacht van uw publiek. U krijgt dat niet cadeau.”

Hoewel lang niet iedereen het eens is met zijn uitspraak, geeft die wel op vlijmscherpe wijze de kern weer van sprekersbewustzijn. Die kern is dat een presentatie geven meer is dan alleen maar informatie delen.

Een eerste stap naar aandacht vasthouden

Hoe lukt het u om de kans te vergroten dat uw toehoorders hun aandacht bij uw presentatie kunnen houden? En dat ze ook nog echt wat gaan doen met uw informatie?

> LEES OOK: Zo zorgt u dat mensen luisteren

Deze aandachtspunten zijn daarbij een eerste stap:

  • Gebruik weinig of geen tekst op dia’s.
  • Bepaal wat de essentie is van uw verhaal.
  • Bedenk ook hoe u de aandacht van uw gehoor kunt vasthouden.
  • Maak gebruik van interactie tussen uzelf en uw gehoor.

Bereik zoveel meer met uw presentatie

Voor u als spreker werkt het een stuk prettiger als u het voor elkaar krijgt om zo het publiek te betrekken bij uw verhaal. Slaagt u erin op enthousiaste wijze uw boodschap te delen met uw publiek en daarnaast ook met uw gehoor in verbinding te komen, dan bereikt u zoveel meer met uw presentatie.

Spreekt u over veiligheidsbewustzijn, risicobewustzijn of gezondheidsbewustzijn? Sta dan vooral ook eens stil bij het belang van sprekersbewustzijn.

Frowa Schuitemaker |Powerful Presentations, auteur boek PowerPoint Intelligentie

 

> TIP: Tijdens de Arbo Workshopdag geeft Frowa Schuitemaker de workshop Meer invloed als u spreekt over veiligheid. Daarin gaan deelnemers aan de slag met het maken van een upgrade van een eigen presentatie.

Sprekersbewustzijn, daar draait 't om bij uw presentatie

Reageer op dit artikel